Julkaistu 10.10.2017

Ruotsissa nuorten naisten haaveammatti on insinööri – entä Suomessa?

Tytöissä ja nuorissa naisissa on valtava potentiaali matemaattis-luonnontieteellistä lahjakkuutta, mutta he jättävät sen käyttämättä. Sinä osaat! Tytöt ja teknologia -tiimi haluaa muuttaa asian.

Tytöille pidetyn teknologianpajan jälkeen järjestäjät saivat eräältä tytöltä palautetta.

– Haaveammattini ennen tätä oli kondiittori, mutta nyt se on myös insinööri, eräs tytöistä kertoi.

Se ilahdutti Hanna Ylöstä, joka on mukana Ratkaisu 100 -kilpailuun Sinä osaat! -tiimissä. Sen tavoitteena on rakentaa digitaalinen alusta ja kokonainen toimintamalli, joka rohkaisisi tyttöjä matemaattis-luonnontieteellisille aloille. Tytöille järjestettävät teknologiapajat ovat yksi osa koordinoitua kokonaisuutta, jossa tapahtumia, materiaaleja ja koulutusta suunnataan monikanavaisesti niin tytöille, opettajille, vanhemmille kuin yritysten ja yhteiskunnan vaikuttajillekin.

Ei tavoite silti ole, että kaikista tytöistä tulee insinöörejä, Hanna Ylönen korostaa. Mutta entä, jos ne, joilla olisi alalle osaamista ja valmiuksia, eivät jättäisi sinne menemättä – ainakaan ennakkoluulojen ja pelkojen vuoksi? Ruotsissa Pisa-tulokset ovat Suomea heikompia, mutta nuorten naisten toiveammattien ykkönen on insinööri, Ylönen vertaa. Jotain tehdään siis toisin.

Hanna Ylöselle työpaja ja siitä saatu palaute oli esimerkki siitä, että pienilläkin teoilla voi saada muutoksia aikaan. Ja että ne pienet jutut kumuloituvat isona yhteiskunnallisena vaikutuksena.

Suomella on nimittäin erikoinen tilanne: suomalaiset tytöt ovat luonnontieteessä ja matematiikassa maailman kärkeä, mutta eivät ole kiinnostuneita hakeutumaan alan koulutukseen. Tytöt ovat taitavia koulussa, mutta silti heidän luottamuksensa omaan osaamiseen on heikkoa – ja romahtaa entisestään yläluokilla.

Uutta Sinä osaat! -mallissa olisi, että kyse ei ole vain kampanjasta. Usein ne suunnataan tytöille ihan liian myöhään. Sinä osaat! -malli tähtää alakoululaisiin, 3–6-luokkalaisiin tyttöihin.

– Perusasteen opettajat ovat tässä avainsana, sekä se, miten kotona kannustetaan, Ylönen sanoo.

Asia ei tiimin mielestä ratkea yhdellä sovelluksella tai ohjelmistolla, vaan vaatii monen kohderyhmän huomion.

Ylönen on tiimeineen haastatellut tyttöjä. Tuloksista on käynyt ilmi tuttu juttu: ammattihaaveet ovat Suomessa hyvin sukupuolittuneita. Tyttöjen tietämys teknologiasta alana on heikko, eivätkä he tiedä, mihin teknologiaosaamista voisi käyttää.

Niinpä Sinä osaat! -malli lähestyy aihetta tyttöjä kiinnostavien esimerkkien kautta ja korostaa esimerkiksi teknologia-alan luovuutta. Teknologiatyöpajassa ohjaajina on ollut alan naisopiskelijoita. Tytöt ovat päässeet muun muassa kokeilemaan virtuaalilaseja ja 3D-tulostusta, koonneet itselleen fidget spinnerit ja tutustuneet virtuaalitilaan, jossa suunnitellaan rakennusarkkitehtuuria. Sovelluksessa taas tytöt pääsevät pelillisellä tavalla tutustumaan teknologiaan ja siihen, millaista on johtaa pelifirmaa.

On yhteiskunnallinen ongelma, jos naisten osaaminen jää hyödyntämättä teknologia-alalla, Hanna Ylönen uskoo. Jos naisia olisi alalla enemmän, ehkä se tuottaisi meille myös vähän erilaisia tuotteita ja ideoita ja ottaisi huomioon toisenlaisia tarpeita.

– Suomi on teknologiamaa ja ehkä tasa-arvomaa, mutta jostain syystä nämä kaksi asiaa eivät kohtaa.

Niiden nimittäin kannattaisi. Ylönen lyö pöytään numeroita Microsoftin tutkimuksesta: jos Euroopan tasolla olisi yhtä paljon miehiä ja naisia teknologia-alalla, bruttokansantuote olisi maanosassa yhdeksän miljardia euroa suurempi.

Sinä osaat!

Idea 2 minuutissa

Mikä? Sinä osaat! Tytöt ja teknologia, digitaalinen kohtaamispaikka, joka innostaa tyttöjä teknologian pariin.

Kenelle? Tytöille, nuorille naisille, opettajille, vanhemmille, teknologia-alan tekijöille ja vaikuttajille.

Minkä ongelman se ratkaisee? Teknologia-alalla on naisvaje, joilla on yhteiskunnallista merkitystä.

Miten se toimii? Digitaalisen alustan lisäksi järjestetään koulutuksia ja tapahtumia.

Mikä siinä on uutta? Aihetta lähestytään monen kohderyhmän kautta.

Seuraa meitä

Twitterissä

sinaosaat.fi

 

Tiimi

Marja-Leena Haataja, Kehittämisjohtaja, Koulutusavain Oy, on tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusasiantuntija, jolla on pitkä pitkä ura työelämän ja koulutuksen kehittämisessä.

Anna Kolehmainen, Suunnittelija, Oulun ammattikorkeakoulu, eKampus, on teknisen viestinnän ja tuotekehityksen osaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja näkemystä.

Eija Leinonen, Konsultti, Koulutusavain Oy, on työyhteisövalmennusten – ja kehittämisprosessien ammattilainen, jolla on laaja kokemus tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöstä niin oppilaitoksissa kuin työmarkkinoillakin.

Leena Paaso, Verkkopedagogiikan lehtori, Oulun ammattikorkeakoulu, eKampus, on digitaalisen median ja verkkopedagogiikan asiantuntija, jolla on pitkäaikaista kokemusta koulutusteknologian opetuskäytön kehittämisestä.

Hanna Ylönen, Kehityspäällikkö, Oulun ammattikorkeakoulu, eKampus, on opintojen ohjauksen ja digiohjauksen asiantuntija, joka on mukana useissa ohjauksen ja koulutuksen kehittämisen monialaisissa verkostoissa ja projekteissa.

 

Ota yhteyttä

Hanna Ylönen

hanna.ylonen@oamk.fi

+358504309238

Ota yhteyttä
Projektikoordinaattori, Yhteiskunnallinen koulutus, Sitra

+358 (294) 618 471

salla.nurminen@sitra.fi

Mistä on kyse?