Sosiaali- ja terveysministeriön esityksessä ehdotetaan, että terveydenhuoltolakia muutetaan siten, että hyvinvointialueen on seurattava asukkaidensa hoidon toteutumista ja tunnistettava asukkaidensa hoitovajeet. Esityksessä ehdotetaan lisäksi, että lakia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä muutetaan siten, että hyvinvointialueella on oikeus käsitellä asukkaidensa asiakastietoja hoidon toteutumisen seurannan ja hoitovajeiden tunnistamisen yhteydessä.
Sitra kannattaa lämpimästi ehdotusta, sillä nyt ehdotettavat muutokset lakiin mahdollistaisivat potilastietojen käsittelyn ja yhteydenoton potilaisiin ennakoivan terveydenhuollon palveluissa henkilötietojen suojaa ja potilaan itsemääräämisoikeutta kunnioittaen. Muutosehdotus auttaa toteutuessaan hyvinvointialueita ennakoimaan palvelutarvetta teknologiaa hyödyntäen ja siten estämään ihmisiä sairastumasta. Ehdotus antaa myös mahdollisuuden sosiaali- ja terveyspalvelujen tehokkaampaan toteuttamiseen ja edistää toteutuessaan sosiaali- ja terveydenhuollon painopisteen siirtymistä korjaavista palveluista kohti varhaisempaa tukea ja ennaltaehkäisyä.
Sosiaali- ja terveysministeriö pyysi lausuntoja terveydenhuoltolakiin ja asiakastietolakiin ehdotettavista muutoksista, joilla selkeytetään hyvinvointialueiden tehtäviä ennakoivan terveydenhuollon mahdollistamiseksi. Lausuntoaika oli 12.5.-23.6.2025 ja hallituksen esitys on tarkoitus antaa käsiteltäväksi eduskunnalle syksyllä. Sitra jätti omat kommenttinsa lausuntopyyntöön 19.6.2025.
Sitran lausunnon päähuomiot
- Sitra pitää ehdotettuja potilastietojen käsittelyyn liittyviä käyttöoikeussääntelyn muutoksia hyvinä ja tarpeellisina. Esitys tuo merkittäviä parannuksia siihen, että yksilö voisi saada ennakoivasti tietoa omasta terveydentilastaan ja hyvinvoinnistaan.
- Lakimuutos parantaa hyvinvointialueiden kykyä seurata potilaidensa hoitoa ja tunnistaa hoitovajeita. Sitra korostaa, että asiakastietojen käsittelyn tulisi olla mahdollista myös sosiaalihuollon tarpeen arvioimista varten.
- Sitra kannattaa terveydenhuoltolain 13 §:n muutosehdotusta, jossa terveydenhuollon ammattihenkilö tekisi lopullisen päätöksen yhteydenotosta.
- Sitra pitää hyvin tärkeänä sitä, että ennakoivaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa edistävää lainsäädäntötyötä jatketaan. Sitra korostaa, että jatkovalmistelussa tulisi huomioida myös teknologian kehittäjien näkökulma. Lisäksi jatkotyössä tulisi varmistaa seulontoja ja terveystarkastuksia laajemmat ennakoivan terveydenhuollon soveltamisalueet.
Sitran lausunto kokonaisuudessaan
Kommenttinne koskien potilastietojen käsittelyyn liittyvää käyttöoikeussääntelyn muutosta (asiakastietolain 9 §:n muutos)
Sitra pitää ehdotettuja muutoksia hyvinä ja tarpeellisina, sillä ne tarkentavat lainsäädäntöä. Sitra huomauttaa lisäksi, että välttämättömien asiakastietojen käsittelyn tulisi olla mahdollista terveydenhuollossa myös sosiaalihuollon tarpeen arvioimista varten.
Kommenttinne koskien terveydenhuoltolain 13 §:n täsmentämistä
Sitra pitää muutosehdotusta kannatettavana. Ehdotuksessa todetaan, että lopullisen päätöksen yhteydenotosta tekisi aina terveydenhuollon ammattihenkilö. Näin ollen potilastietojen analysointi ja siihen käytettävä järjestelmä ei tekisi yhteydenottoa automaattisesti.
Kommenttinne koskien terveydenhuoltolain 14 §:n täsmentämistä
Sitra kannattaa muutosesitystä.
Kommenttinne koskien terveydenhuoltolain 24 §:n täsmentämistä
Sitra pitää muutoksia tarpeellisina.
Pidättekö kannatettavana, että käyttöoikeussääntelyä muutetaan siten, että mahdollistetaan käsittely myös tässä ehdotuksessa mainituissa tehtävissä?
Kyllä. Lisäksi Sitra huomauttaa, että hyvinvointialueella tulisi olla lähtökohtaisesti oikeus käsitellä mainituissa tehtävissä myös muiden palvelunantajien potilastietoja siltä osin kuin tiedot koskevat henkilöitä, joille hyvinvointialueen velvollisuutena on järjestää mainitut palvelut.
Selkeyttääkö esitys mielestänne potilastietojen käsittelyä tässä ehdotuksessa tarkoitetuissa terveydenhuollon palveluissa?
Kyllä. Ehdotuksessa säädettäisiin nimenomaisesti, että terveystarkastusten ja seulontojen kohderyhmän määrittäminen ja hoidon seuranta ovat terveydenhuoltolain mukaisia tehtäviä, joiden toteuttamiseksi voidaan käsitellä potilastietoja.
Edellyttäisikö ennakoivan terveydenhuollon palvelujen järjestäminen esityksessä tarkoitetulla tavalla automaattisesta päätöksenteosta säätämistä?
Ei. Esityksessä korostetaan, että lopullisen päätöksen mahdollisesta yhteydenotosta tekisi aina terveydenhuollon ammattihenkilö. Lisäksi tulisi huomioida, että massaviestien lähettämisen järjestelmän toimesta tulisi myös olla mahdollista.
Miten ehdotettu sääntely sopii mielestänne yhteen voimassaolevan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun asetuksen (457/2024) soveltamisen kanssa?
Asiakastietoasetusta ei ole tarvetta muuttaa, sillä palvelunantaja pystyy määrittelemään käyttöoikeudet voimassa olevan sääntelyn rajoissa myös ehdotettujen muutosten mukaisissa tehtävissä.
Tulisiko sääntelyssä olla jotain muita EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen tarkoittamia suojatoimenpiteitä rekisteröidyn oikeuksien turvaamiseksi?
Ei, sillä esitys ei muuta henkilötietojen käsittelyä olennaisella tavalla.
Onko potilaan oikeudet huomioitu esityksessä mielestänne tarkoituksenmukaisella tavalla?
Kyllä. Esitys mahdollistaisi aiempaa paremmin potilaalle tarjottavat oikea-aikaiset terveydenhuollon palvelut. Lisäksi hän voi jättää yhteydenoton tai kutsun huomioimatta. Esitys tuo merkittäviä parannuksia siihen, että yksilö voisi saada ennakoivasti tietoa omasta terveydentilastaan ja hyvinvoinnistaan teknologian avulla. Esimerkiksi ennakoivan mielenterveyden hoidossa voidaan hyödyntää tekoälyn tuottamia ennusteita ja herätteitä. Tämä mahdollistaa riskitekijöiden tunnistamisen ja varhaisen puuttumisen, mikä voi merkittävästi parantaa potilaan elämänlaatua ja vähentää raskaiden mielenterveyspalveluiden tarvetta. Potilaita tulisikin yhteydenoton yhteydessä informoida siitä, mikä merkitys seulontaan osallistumisella tai osallistumatta jättämisellä on hänen terveydelleen. Esityksessä kerrotaan, että omatietovarannon kansallisesta toteutuksesta aiotaan luopua. On tärkeää, että EHDS-asetuksen mukainen henkilön oikeus toimittaa omia tietojaan potilaskertomukseen toteutetaan viipymättä ja käyttäjälähtöisesti.
Tulisiko potilaan itsemääräämisoikeus turvata esimerkiksi ennakoivan terveydenhuollon palveluihin liittyvällä erillisellä kielto-oikeudella?
Ei. Henkilötietojen käsittelyä koskevan sääntelyn näkökulmasta ehdotettu sääntely koskee ns. ensiokäyttöä, josta säädetään asiakastietolaissa. Rekisterinpitäjän omassa potilasrekisterissä olevien tietojen ensiokäytössä ei ole kielto-oikeutta. Ei ole tarkoituksenmukaista, että yksittäisen palvelutapahtuman tai käsittelytoimen osalta säädetään pistemäisesti kielto-oikeudesta.
Huomioiko esitys mielestänne riittävästi teknologiaa kehittävien yritysten näkökulman?
Ei. Sitra ehdottaa jatkovalmistelua, jossa huomioidaan tätä ehdotusta paremmin myös yritysten mahdollisuudet kehittää ennakoivan soten ratkaisuja.
Kannustaako esitys hyvinvointialueita ottamaan käyttöön ennakoivia ja ennaltaehkäiseviä palveluja myös teknologian ja potilastietojen analyysin tukemana?
Esitys kannustaa hyvinvointialueita ottamaan käyttöön ennakoivia ja ennaltaehkäiseviä palveluja teknologian ja potilastietojen analyysin tukemana, mutta vain hyvin rajatusti.
Sitran ennakoivan soten rahoitushaussa keväällä 2025 hyvinvointialueet toivat esiin tietosuojalainsäädännön asettamia haasteita ja erilaisia tulkintoja, jotka ovat hidastaneet tai jopa estäneet digitaalisten sovellusten kuten Terveyshyötyarvion käyttöönottoa alueilla. Kyseinen esitys edistäisi toteutuessaan tämäntyyppisten ennakoivien menetelmien käyttöönottoa hyvinvointialueilla, mutta rajaukset jättävät vielä monia muita käyttökohteita soveltamisen ulkopuolelle.
Esitysluonnoksessa on päädytty ehdottamaan asiakastietojen käsittelyä vain seulontoihin ja terveystarkastuksiin liittyvää ennakoivaa terveydenhuoltoa mahdollistaviin tarkoituksiin. Tarkastelussa on siis vain hyvin kapea osa sote-palveluista. Hallitusohjelman tavoitteena on painopisteen siirto korjaavista palveluista kohti varhaisempaa tukea ja apua sekä ennaltaehkäisyä. Tavoitteen saavuttamiseksi tarvitaan esitystä laajempi näkökulma kuin seulonnat ja terveystarkastukset, mikä tulisi ottaa jatkovalmisteluissa huomioon.
Lisäksi Sitra huomauttaa, että lainsäädäntömuutosten lisäksi ennakoivan soten ratkaisut edellyttävät myös investointikyvykkyyttä ja –halukkuutta hyvinvointialueilta sekä niiden poliittisilta päättäjiltä. Hyvinvointialueita tulisi kannustaa investoimaan uusien toimintamallien ja teknologian käyttöönottoon erillisen budjetin tai kannustimien avulla.
Muut kommenttinne koskien esitystä:
Esityksessä on useita käsitteitä, jotka ovat epäselviä (mm. hoitosuhde) ja tämä esityksessä todetaankin. Sitra ehdottaa, että hyvinvointialueille turvataan riittävä tuki lakiehdotuksen toteuttamisen tulkintaan liittyvien epäselvyyksien välttämiseksi hyvinvointialueilla ja että lain täytäntöönpanoa seurataan.
Lakiehdotuksen perusteluissa kerrotaan, että valmistelun yhteydessä on ilmennyt tarve selvittää laajemmin sekä potilastietojen että sosiaalihuollon asiakastietojen hyödyntämistä ennakoivampien sote-palvelujen toteuttamiseksi. Sitra kannattaa sote-lainsäädännön kehittämistä laajemmin ennakolliset palvelut mahdollistavaksi.
Erilaisten tietojärjestelmien rinnakkainen käyttö rajoittaa ennakoivien toimintamallien edellyttämää terveystietojen yhdistämistä. Potilaan terveystietoja on usein sekä hyvinvointialueiden potilastietojärjestelmissä että yksityisen toimijan käyttämissä tietojärjestelmissä. Muutosesitys ei kuitenkaan tuo riittävästi ratkaisua siihen, miten eri rekisterinpitäjien tietoa voidaan yhdistää ennakoivan terveydenhuollon ja hoidon seurannan tehostamiseksi, mikä tulisi ottaa huomioon jatkovalmisteluissa.
Vaikka tässä esityksessä ei oteta kantaa sosiaali- ja terveystietojen toissijaiseen käyttöön, tulisi jatkotyössä kiinnittää huomiota siihen, miten toisiokäytössä olevaa sote-dataa voitaisiin palauttaa ja hyödyntää nykyistä paremmin ensiökäytössä ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Sitra toivoo jatkovalmisteluja edellä mainittujen asioiden edistämiseksi.
Sitra pitää hyvin tärkeänä sitä, että ennakoivan sosiaali- ja terveydenhuoltoa edistävän lainsäädännön seuraavaa vaihetta valmistellaan seuraavan hallituskauden aikana. Työhön voidaan ryhtyä jo nykyisen hallituskauden aikana tunnistamalla ne tekijät, jotka ovat rajanneet nyt käsillä olevan lainsäädäntöesityksen sen nykyiseen muotoon.