archived
Arvioitu lukuaika 4 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Haku päällä?

Työnhaku mielessä? Tässä kolme käytännön vinkkiä.

Kirjoittaja

Julkaistu

Kun uusi vuosi vuosi alkaa, monella ajatukset siirtyvät kohti tulevaa. Yhdysvalloissa tammikuu on jopa suosituin kuukausi hakea töitä. Monsterissa on ruuhkaa ja Word käy kuumana CV:eitä muokattaessa. Moni päivittää tai uskaltautuu Linkediniin. Myös monella opiskelijalla valmistuminen häämöttää ja töitä pitäisi löytää. Viime aikoina olen sparraillut muutaman opiskelijan kanssa työelämäasioita. Opiskelijoilla on ollut tuttuja huolenaiheita: miten saan ensimmäisen oman alan työpaikan ilman kokemusta, onko cv:ni nyt sellainen kun pitää ja mitä avoimessa hakemuksessa kannattaa olla. CV-jeesailun lisäksi olen kehottanut opiskelijoita miettimään kolmea keskeistä pointtia: tapaamisia, verkostoja ja somea.

#1. Tapaa sinua kiinnostavan alan ihmisiä

Työnhaku on tänä päivänä paljon muutakin kuin CV:eitä ja avoimia työtehtäviä. Kun työtä löytyy yhä harvemmin työpaikkailmoituksiin vastaamalla, ovat verkostot ja oma-aloitteisuus työhaussa korvaamattomia apuja. Miten niihin piilossa lymyäviin työpaikkoihin sitten pääsee? Olemalla onnekas ja oikeassa paikassa oikeaan aikaan? Ehkäpä onni monesti suosii paremmin valmistautuneita. Valmistautumisen voi puolestaan aloittaa yksinkertaisesti tapaamalla laajasti ihmisiä siltä alalta, josta on kiinnostunut. Mitä sitten oikein ehdotat? Esimerkiksi keskustelua ja ajatustenvaihtoa alasta, sen kehityksestä, tulevaisuuden suunnasta ja työntekijäprofiileista. Kuvitellaan, että olet kiinnostunut mainosalasta. Sen sijaan että lähettelet timanttista CV:täsi jokaisen mainostoimiston avoin haku -palstalle, voisit miettiä, että tapaisitkin eri mainostoimistojen työntekijöitä. Aloita helpoimmasta. Onko ystäväsi ystävä, entinen kollega, serkun mies tai naapurin eno töissä jossain firmassa, joka edustaa kyseistä alaa? Lähetä silloin meiliä jollekin organisaation edustajalle, joka vastaa esimerkiksi tiimistä, strategiasta, yhteistyösuhteista tai henkilöstöstä. Ehdota rohkeasti tapaamista aamukahvin tai lounaan merkeissä, koska olet kiinnostunut mainosalasta. Kerro, että haluaisit tavata alalla työskenteleviä, koska siten saat parhaimman kuvan siitä, miten ala on kehittynyt, mitkä ovat tulevaisuuden näkymät, minkälaisia tyyppejä siellä työskentelee jne. Kun olet tavannut ensimmäisen tyypin, on sinun on helpompi lähestyä seuraavaa: ”tapasinkin aiemmin mainostyypin Mainostoimisto Mielettömästä.” Ja niin edelleen.

#2. Verkostoidu

Kun olet tavannut sinua kiinnostavan alan edustajia, olet myös ehkä huomaamattasi samalla verkostoitunut. Kun entistä suurempi osuus työpaikoista täytetään muita kuin avoimia työpaikkailmoituspaikkoja pitkin, aktiivisuus ja verkostot korostuvat. Taitoa kannattaakin kehittää, sillä verkostojen kautta tapaat uusia ihmisiä, saat uusia näkökulmia, ehkä jopa uusia ystäviä ja voit myös päästä piilotyöpaikan äärelle. Vaikka verkostojen merkitys on jo nyt suuri ja tulevaisuudessa varmasti entistä suurempi, valitettavasti liian moni suomalaisista kokee, ettei verkostoituminen kuulu vahvuusalueisiinsa. Verkostoituminen nähdäänkin monesti liian monimutkaisena, vaikka loppu viimein kyse on aktiivisuudesta. Ja uteliaisuudesta. Toisaalta käsitykset hyväveliverkostoista voivat vääristää verkostoitumisen ajatusta. Tarkoitus ei ole vetää ohi tai hyötyä jostakin, vaan pikemminkin kyse on molemminpuolisesta tutustumisesta ja ajatusten vaihtamisesta, jossa joskus tuttavallinen jeesaus saattaa tulla kyseeseen – puolin ja toisin. Mistä aloittaa? Osallistu johonkin itsellesi tärkeään tapahtumaan: järjestötoimintaan, alumnitoimintaan, lukupiiriin, politiikkaan tai mene vaikkapa avoimiin tilaisuuksiin. Lähes jokaisessa tilaisuudessa on kahvitauko, jossa voit avata keskustelun muiden osallistujien kanssa. Jos tämä ei tunnu luonnolliselta tai aikasi on kortilla, voit osallistua erilaisiin keskusteluihin verkossa ja liittyä johonkin Facebook-ryhmään.

#3. Someta

Kun se juuri sinulle sopiva työpaikka sitten tulee auki, se ei välttämättä löydykään Monsterista tai TE-toimiston sivuilta. Entistä useampi työpaikka ilmestyykin somefeedisi näytölle. Ja mikseivät ilmestyisi, onhan se paikka, missä todennäköisesti vietät todella paljon aikaasi. Some-kanavien kautta tavoitettavuus on suurta ja lisäksi rekrytoivat voivat olettaa, että paikkaa hakevat ne tyypit, jotka seuraavat jo yritystä – eli ovat siitä kiinnostuneita. Nimittäin entistä useampi organisaatio käyttää monia eri some-kanavia rekrytoinneissaan: tsekkaa siis Facebookisi, Facebook-ryhmäsi, Twitterisi ja Instagramisi tulokset kirjoittamalla hakukenttään #rekry. Työnhaussa kannattaa myös vaihtaa näkökulmaa: haenko minä tarjolla olevaa paikkaa, vai pitäisikö työntekijää etsivän organisaation oikeastaan löytää minut? Somessa voit tehdä itsesi tiettäväksi. Some onkin myös tehokas väline verkostoitumiseen ja henkilöbrändäämiseen. Seuraamalla sinua kiinnostavia tyyppejä ja keskustelemalla heidän kanssaan saat lisää tietoa, kanavan tuoda omaa osaamista ja kiinnostusta esiin, uusia kontakteja ja mahdollisesti ystäviä. Some murtaa raja-aitoja ja tekee tutustumisen helpoksi. Kun seuraavan kerran osallistut johonkin avoimeen tilaisuuteen tai haet jotakin avointa työpaikkaa, saatat huomata yhtäkkiä olevasi ”somesta tuttu”.

Mistä on kyse?