archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Käyttäjälähtöisten palveluiden kehittäminen innostaa

Kasvunvara-kirja auttaa yritystoimintaa käynnistäviä pienyrityksiä liiketoiminnan kehittämisessä. Kirja tarjoaa hyviä välineitä asiakaskohtaamisen suunnitteluun.

Kirjoittaja

Julkaistu

Iloinen puheensorina ja innostunut henki täyttävät huoneen. Kasvunvara – työkaluja parempaan palveluun -työkirjan kortit täyttyvät teksteistä ja asiakkaita ryhmitellään. Työpajassa yrittäjät, kehittäjät ja potentiaaliset asiakkaat miettivät asiakastyyppejä, asiakkaan polkua ja käytännön kohtaamistilanteita. Ilahduttavaa on huomata, miten nopeasti yrittäjien kanssa päästään kiinni asiakastilanteen parantamiseen. Yhdessä jäsentäminen ja asiakaskohtaamisen monipuolinen arviointi auttavat löytämään nopeasti parantamisen kohteet.

Seikkailuja asiakkaan palvelupolulla

Palvelupolun ideointi voi olla oikea seikkailu. Mistä asiakas lähtee, mitä hän kohtaa palvelumatkalla, mistä pitää ja mistä ei, mitä hän saavuttaa ja vastasiko se toiveita? Myös hankaliin asiakaspalvelutilanteisiin voi varautua ennakolta ja miettiä vaihtoehtoisia ratkaisumalleja. Näin nämäkin tilanteet voi kääntää voitoksi.

Kasvunvara-kirja auttaa yritystoimintaa käynnistäviä pienyrityksiä liiketoiminnan kehittämisessä. Palautteen perusteella kirja tarjoaa hyviä välineitä juuri asiakaskohtaamisen suunnitteluun. Palvelupolun työvälineitä on hauska ja helppo käyttää, vaikka palvelupolun jäsentäminen ei usein olekaan helppo tehtävä. Näyttääkin siltä, että asiakasymmärrys ja palvelupolku ovat kaikkein mieleenpainuvimmat asiat kirjan sisällöstä.

Työkaluja työpajoihin ja yrityskohtaiseen työskentelyyn

Kasvunvara-kirja innostaa työpajojen lisäksi yrityskohtaiseen työskentelyyn.  Esimerkiksi heinäkuussa Farmari-messuilla kirjasta kiinnostui 150 yrittäjää, joista jatkoyhteydenottoa toivoi heti joka kolmas. Lokakuussa 2012 julkaistuun Kasvuvara-työkirjaan on tarttunut jo yli 1700 toimijaa. Konsultointi- ja neuvontatehtävissä heistä on 45 %. Yrityksille ja yrittäjille kirjoista on mennyt noin 30 %, tutkimus- sekä oppilaitoksille hieman yli 15 % ja viranomaisille hieman yli 10 %. 

Yritysten lisäksi kehittäjäorganisaatioiden kiinnostus kirjaa kohtaan on ollut ilahduttavaa. Heidän kauttaan kirjan viesti leviää yrittäjille ja konkretisoituu arjen tekemiseen. Kirjan hankkineet toimivat monipuolisesti yrittämisen eteen ja pystyvät viemään viestiä ja välineitä erityisesti yrittäjien arkipäivän toiminnan avuksi. Työkalut sopivat minkä tahansa palvelun kehittämiseen. Hyviä kokemuksia käytöstä on kertynyt mm. matkailupalvelujen ja -tuotteiden, vanhusten hoivapalveluiden, tapahtumajärjestelyiden ja yrityspalvelutuotteiden kehittämisessä.

Kasvunvara elämään

Kasvunvara ei ole vain pelkkä työkirja ja hetken tuote. Asiakkaan palvelukokemuksen parantaminen on jatkuvaa työtä. Se on prosessi, jossa on aina uutta opittavaa. Näin on myös Kasvunvara-kirjan kehittymisen suhteen. Kirjan käyttökokemusten pohjalta on tulossa uusia Kasvunvara-työpajoja ja -palveluja yrittäjille. Palvelumuotoilu ja Kasvunvara-kirja ovat löytäneet paikkansa myös koulutuksessa ja osana asiantuntijoiden ammatillista täydennyskoulutusta. Kiinnostusta kirja on herättänyt laajemminkin. Käännettynä Kasvunvara-kirjalla voisi olla elämää maamme rajojen ulkopuolellakin.

Lisätietoja: www.kasvunvara.fi

Mistä on kyse?