Siirry suoraan sisältöön

Kuva: Joanna Moorhouse

Julkaistu 13.04.2015

Kiertotalous tulee, oletko valmis?

Kiertotalous haastaa yrityksiä kehittämään liiketoimintamalleja, joiden painopiste on palveluissa, eikä niinkään tuotteissa.

Tammikuussa Helsingin Kaapelitehtaalle kokoontui yli 600 kiertotalouden edelläkävijää. Tunnelma oli käsin kosketeltavan innostunut. Kukapa ei haluaisi päästötöntä ja jätteetöntä yhteiskuntaa?

Kiertotalouden mahdollisuudet Suomelle -tapahtuma pohjasi Sitran samannimiseen selvitykseen, jossa arvioitiin, että kiertotalouden vuotuinen potentiaali Suomen kansantaloudelle on varovaisestikin arvioiden 1,5–2,5 miljardia euroa. Kiertotalous on siis markkinalähtöistä toimintaa, joka lisää yritysten kilpailukykyä, mutta sitä voidaan vauhdittaa myös hallinnollisin kannustein.

Paneelikeskusteluun osallistuneet politiikan kokeneet konkarit eri puolueista lupasivat, että kiertotalous on vahvasti mukana tulevassa hallitusohjelmassa. Eikä ihme, onhan kyse työpaikoista, yritysten kilpailukyvystä sekä ympäristönsuojelusta.

Siirryin maaliskuun alusta Sitraan johtamaan uutta kiertotalouden avainaluetta. Sitra on siis tarttunut haasteeseen, mutta yksin emme saa muutosta aikaiseksi. Systeeminen muutos vaatii laajaa yhteispeliä. Kuka lähtee mukaan? Nyt haetaan yrityskentästä pelinrakentajia, jotka osaavat tarttua kiertotalouden liiketoimintamahdollisuuksiin. Julkiselta sektorilta tarvitaan puolestaan mahdollistajia, jotka varmistavat, että ennakkoluulottomat kiertotalouden kokeilut saadaan toteutettua.

Aiheen mittakaava ja laajuus nousivat vahvasti esiin Lontoossa maaliskuussa järjestetyssä kiertotalouden kansainvälisessä suurtapahtumassa. Kysymys ei ole vain kierrätyksestä, jätteenkäsittelystä ja kierrätysteknologioista, vaan kokonaan uudesta ajattelutavasta, jossa uusiutumattomia raaka-aineita korvataan uusiutuvilla ja tuotteet suunnitellaan siten, että materiaaleja ja tuotteiden arvoa ei menetetä kierrossa.

Kiertotalous haastaa yrityksiä kehittämään liiketoimintamalleja, joiden painopiste on palveluissa, eikä niinkään tuotteissa. Erilaiset leasing-mallit ovat kiinnostavia, koska yritykset saavat tuotteiden palautumisen myötä arvokasta tietoa niiden kestävyydestä ja käytettävyydestä, ja pystyvät samalla varmistamaan, että komponentit ja materiaalit palautuvat uudelleenvalmistukseen.

Kuluttajat ovat keskeisessä asemassa tuotteissa, jotka tulevat kirjaimellisesti iholle. Esimerkiksi yhdysvaltalainen Rent the Runway -vaatevuokraamo tarjoaa naistenvaatteita kiinteä kuukausimaksua vastaan. Palvelun avulla voi vaatekaappia uudistaa ostamatta uusia vaatteita. Asiakkaan kyllästyttyä vaatteeseen se menee seuraavalle asiakkaalle. Voisiko samaa ajattelua soveltaa esimerkiksi kaivosteollisuuteen?

Sitra järjestää toukokuussa sarjan tapahtumia, joissa tuodaan esille kiertotalouden konkreettisia mahdollisuuksia. Ensimmäisessä Kiertotaloudesta uutta kasvua teknologiateollisuudelle -tapahtumassa 7.5. kumppanimme on Teknologiateollisuus. Lisäksi suunnitteilla on erilliset tapahtumat ravinnekiertoon ja tekstiiliteollisuuteen liittyen. Tule kuulolle! Tehdään tästä yhdessä kova juttu Suomelle.

Blogi on julkaistu Uusiouutisissa 13.4.2015.

Mistä on kyse?