Arvioitu lukuaika 2 min

Linkkilipun saa tänään eurolla!

Lauantaina 13.12. voi Jyväskylässä matkustaa bussillaa, eli jyväskyläläisittäin linkillä, yhden euron hintaan.

Kuva: Antti Kivimäki

Julkaistu

Jyväskyläläiset tekevät vain neljä prosenttia päivittäisistä matkoistaan linkillä.

RESURSSIVIISAS JOULUKALENTERI 13/24

Tänään lauantaina voi Jyväskylässä matkustaa bussissa, eli jyväskyläläisittäin linkillä, yhden euron hintaan. Tavallisesti kertalippu bussiin maksaa Jyväskylässä 3,30 euroa.

– Tarkoitus on herätellä ihmisiä siihen, että jouluostokset voi tehdä myös linkillä, apulaiskaupungininsinööri Kari Ström sanoo.

– Vieraantumista joukkoliikenteestä on tapahtunut paljon. Monet sanoivat heinäkuun ilmaispäivänä, että pitää lähteä kokeilemaan, kun ei ole matkustanut linkillä 20 vuoteen.

Tämä näkyy myös tilastoissa. Joukkoliikenteen osuus Jyväskylän asukkaiden päivittäisistä matkoista on aikavälillä 1962–2009 tasaisesti pudonnut 14 prosentista 4 prosenttiin. Samalla aikavälillä henkilöautomatkojen osuus on noussut 14 prosentista 60 prosenttiin.

Aiemmat joukkoliikennekampanjat ovat olleet menestyksekkäitä. Kauppakeskus Forumin toisessa kerroksessa Bar & Cafe Praiaa pyörittävä Marjut Tuikka on yrittäjänä vieläkin innoissaan heinäkuun aloittaneesta ilmaispäivästä.

– Se oli kuin pieni joulu, piristysruiske laman keskellä. Kävelykatu Sokoksen ja Forumin välissä oli täynnä ihmisiä ihmettelemässä missiä bussissa. Kahvilassa kävi asiakkaita tasaisesti aamusta iltaan, tuplasti sen verran kuin normaalisti.

Tuikka toivoo, että joukkoliikennekampanjoita järjestettäisiin joka kuukausi, jotta ihmiset oppisivat ja rohkaistuisivat tulemaan keskustan palvelujen äärelle. Hän suhtautuu suopeasti myös ajatukseen, että yritykset rahoittaisivat joukkoliikennekampanjoita.

– Mieluummin soisin laitettavan kauppakeskuksen markkinointirahaa tähän kuin Facebook-kampanjointiin. Bussilla keskustaan tulevat ovat paljon potentiaalisempia asiakkaita kuin FB-tykkääjät, Tuikka sanoo.

Pitkällä tähtäimellä kaupungin toiveena on, että mahdollisimman monet perheet myisivät kakkosautonsa pois ja ostaisivat 620 euron vuosilipun bussiin.

– Vuosilippu on oikeastaan varsin halpa. Kun laskee auton vakuutukset, arvon alenemiset, korjaukset, bensat ja niin edelleen, autosta tulee kuluja noin viisi tuhatta euroa vuodessa, Ström sanoo.

– Liikkumistavan valinnalla voi siis säästää tuhansia euroja.

Kertalippu ei voi olla pysyvästi halpa

Bussikuskilta ostettava euron lippu on voimassa tunnin, joten sillä voi tehdä myös vaihtoja.

Pitkällä tähtäimellä kaupungin suunnitelmissa ei ole alentaa kertalipun hintaa sarja- tai kausilippujen tasolle.

– Aina kun maksetaan käteisellä kertalippu kuskille, matkanteko hieman hidastuu. Siksi mieluummin houkuttelemme ihmisiä suhteessa edullisempien kuukausi-, vuosi- tai sarjakorttien käyttäjiksi, Ström sanoo.

Euron päivä on osa linkkimatkustamiseen kannustavaa Bussiloikka-hanketta, ja sen rahoitus tulee Jyväskylän kaupungilta ja Sitralta.

Teksti ja kuva: Antti Kivimäki

Resurssiviisaassa joulukalenterissa esitellään päivittäin yksi resurssiviisas teko, joka säästää luonnonvaroja, päästöjä ja lisää hyvinvointia. Resurssiviisaan joulukalenterin tuottaa Sitra.

Lisää Bussiloikka-hankkeesta

Aihe

Resurssiviisaus

Luonnonvarojen hupeneminen, väestönkasvu ja ilmastonmuutos pakottavat yhteiskunnat ympäri maailmaa muuttumaan tehokkaammiksi ja vähäpäästöisemmiksi. Resurssien viisas käyttö on nousemassa kansainväliseksi kilpailuvaltiksi.

Julkaistu

Suosittelemme

Mistä on kyse?