Arvioitu lukuaika 2 min

Lisää vaikuttavuutta innovatiivisilla hankinnoilla

Julkisen hankkijan on opittava vaikuttavaksi hankkijaksi, bloggaa Sari Rautio.

Vesilasi - kuvaaja Ronan Browne

Julkaistu

Suomessa on kohtuullisen syvä yhteisymmärrys siitä, että hyvinvointipalveluita voidaan tuottaa paremmin kuin nyt. Paremmin eli asiakaslähtöisemmin, kokonaisvaltaisemmin ja vaikuttavammin. Pala kerrallaan rakennettu hyvinvointiyhteiskuntamme on jossakin vaiheessa unohtanut kokonaisuuden, ja hoitaa nyt murtunutta kättä, alkoholiongelmaa, ylivilkkautta tai pitkäaikaistyöttömyyttä. Kukaan ei välttämättä pysähdy katsomaan ihmisen elämän kokonaisuutta.

Samaan aikaan yksittäisten teemojen ympärille syntyvät kansanliikkeet, SPR:n ystävätoiminnan vapaaehtoisten moninkertaistuminen ja vaikkapa vastaanottokeskusten saamat avustusvyöryt osoittavat, että ihmiset haluavat aidosti vaikuttaa yhteiskuntaan laajemmin kuin vain oman itsensä etua valvoen.

Nämä trendit on otettava huomioon uusia palveluita hankittaessa ja suunniteltaessa. Koska julkinen sektori vastaa jatkossakin valtaosasta hyvinvointipalveluja, julkisen hankkijan on opittava vaikuttavaksi hankkijaksi. On siis kyettävä määrittämään tavoite ja tulos eli se, mitä hankinnalla saadaan aikaiseksi.

Tekemisen tapoja taas ei kannata lukita liian aikaisin, vaan jättää tila, jossa vuorovaikutus, ihmisten oma osaaminen ja mahdollisuudet sekä ratkaisukeskeisyys merkitsevät. Tällöin hankintoja määritellään yhteistyössä tarjoajien ja loppukäyttäjien kanssa siten, että markkinoille syntyy tarve kehittää uusia ratkaisuja. Tämä voi tarkoittaa haastaviakin tavoitteita tai hankinnan rajausta totutusta poiketen. Tavoitteena on tuottaa lisäarvoa ja saada resurssit viisaaseen käyttöön.

Hankintalain kokonaisuudistuksen tavoitteena on yksinkertaistaa hankintamenettelyä ja mahdollistaa esimerkiksi työllisyys-, terveys- ja sosiaalisten näkökohtien  parempi huomiointi. Todellisuudessa tämä kaikki on mahdollista jo nyt. Kun vaan hankkija tietää mitä haluaa – ja etsii siihen sopivan kumppanin.

 Tässä vielä EU:n ohjeet innovatiiviseen hankintaan:

  1. Ole älykäs ostaja
  2. Konsultoi markkinoita ennen hankintaa
  3. Osallista tärkeimmät toimijat koko prosessin ajan
  4. Anna markkinoiden ehdottaa luovia ratkaisuja
  5. Hae vastinetta rahoille, ei pelkästään halvinta hintaa
  6. Hyödynnä tietoteknillisiä järjestelmiä
  7. Päätä riskienhallinnosta
  8. Kannusta innovaatioihin sopimusehdoissa
  9. Tee toteuttamissuunnitelma
  10. Opi tulevaisuutta varten

Aihe

Sote-rahoitus

Terveydenhuollon ongelmina pidetään muun muassa palvelujen käyttäjien keskinäistä epätasa-arvoisuutta ja asiakaslähtöisyyden, koordinaation, kannustimien sekä kustannusten ja laadun läpinäkyvyyden puutetta. Nykyinen järjestelmä keskittyy sairauksien hoitoon, mutta ei tue terveyden edistämistä.

Julkaistu

Mistä on kyse?