Arvioitu lukuaika 2 min

Mistä näitä energiansäästökampanjoita oikein tulee?

Kuva: Miikka Pirinen / Sitra

Kirjoittaja

Vesa-Matti Lahti

Johtava asiantuntija, Ennakointi ja Strategia, Sitra

Julkaistu

Jos matkustat metrolla Helsingissä, olet varmasti syksyn aikana huomannut sähköisiä mainoksia, joissa suoraan tai epäsuorasti kannustetaan ihmisiä säästämään energiaa ja pienentämään ilmastopäästöjä (Pääkaupunkiseudun Ilmastoinfon Tonni vetoa -kampanja). Tai ehkä olet törmännyt Marttojen säästövinkkeihin, lukenut Maa- ja kotitalousnaisten Joka naisen energiansäästöoppaan tai Into Kustannuksen Pienen suuren energiakirjan. Tai sitten olet käyttänyt energiatoimistojen palveluja, osallistunut Omakotiliiton tai PRKK:n energiatehokkuustilaisuuksiin tai kuntasi on innostunut energianeuvonnasta. Suurella todennäköisyydellä olet törmännyt ainakin johonkin energiansäästökampanjaan tai energianeuvontaa antavaan tahoon.

Mistä näitä kampanjoita oikein tulee? Minäpä kerron:

Vuonna 2008 Sitran Energiaohjelman edustajat istuivat yhteisessä palaverissa silloisen kuluttaja-asioista vastaavan ministeri Tarja Cronbergin kanssa työ- ja elinkeinoministeriön kokoushuoneessa. Kokouksessa todettiin, että suomalaisen energianeuvonta oli hajanaista ja esimerkiksi rakasta naapurimaatamme Ruotsia selvästi jäljessä. Silloin Sitra tarjoutui selvittämään, kuinka energianeuvonta voitaisiin parhaiten järjestää Suomessa.

Töihin ryhdyttiin heti tuon kokouksen jälkeen. Sitran Energiaohjelma kutsui kokoon työryhmän, jossa oli edustajat eri ministeriöistä, Motivasta, järjestöistä, kunnista ja yrityksistä. Ryhmä oli ahkera ja julkaisi kesäkuussa 2009 Energianeuvonnan järjestäminen Suomessa -raportin. Siinä esiteltiin kansalliseen neuvontaan malli, jollaista alettiin sitten yhdessä TEM:n kanssa rakentaa. Sekä Sitra että TEM tekivät päätöksen energianeuvontahankkeiden ja niiden koordinaation rahoittamisesta. Lisäksi Sitran Energiaohjelma päätti avustaa muutamaa muutakin neuvontahanketta tuon päätöksen ulkopuolella.

Sitran Energiaohjelma on tätä kautta vaikuttanut osaltaan kaikkien yllämainittujen kampanjojen toteutumiseen. Ja vaikka Sitra ei mennytkään osakkaaksi Ilmastoinfon taustalle suunniteltuun osakeyhtiöön, niin Ilmastoinfonkin takana on pääkaupunkiseudun kuntien lisäksi Kuluttajien energianeuvonta (jonka logo alla), joka siis on TEM:n ja Sitran yhteisesti aloittama energianeuvontahankkeiden kokonaisuus. Sen käytännön koordinaattorina toimii Motiva.

Ilman Energiaohjelman taustatyötä ei TEM:n ja Sitran yhteistä Kuluttajien energianeuvontahanketta luultavasti olisi edes olemassa. Ja luulenpa, että ilman Sitran osuutta hankerahapottiin olisi Ilmastoinfon ja kaikkien muidenkin mainittujen hankkeiden taustatyön tuki jäänyt paljon pienemmäksi. Yhteistyössä on todellista voimaa!

 

Vesa-Matti Lahti
Johtava asiantuntija
Sitran Energiaohjelma

Kirjoittaja

Vesa-Matti Lahti

Johtava asiantuntija, Ennakointi ja Strategia, Sitra

Julkaistu