archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Pelastaisitko sinä­ Face­bookin?

On aika muuttaa marssijärjestystä: palveluntarjoajien tulisi vastedes sopeutua käyttäjien määrittelemiin pelisääntöihin.

Kirjoittaja

Jukka Vahti

Projektijohtaja, Digitaalinen valta ja demokratia

Julkaistu

Kymmenien miljoonien Facebook-käyttäjien tiedoilla on saatettu vaikuttaa äänestyspäätöksiin maailman merkittävimmän ydinasevaltion demokraattisissa presidentinvaaleissa.

Nämä ensimmäisenä The Guardianin ja The New York Timesin kertomat uutiset ovat herättäneet maailmanlaajuisesti joitain kysymyksiä.

Sinänsä paljastukset eivät edes yllätä, sillä valtaosalla Facebookin tai monien muidenkaan datapohjaisten palvelujen käyttäjistä, allekirjoittanut mukaan lukien, ei ole harmainta aavistustakaan siitä, mihin heidän tietojaan käytetään.

”Käyttäjillä ei ole harmainta aavistustakaan siitä, mihin heidän tietojaan käytetään.”

Tuoreessa tapauksessa Facebook-käyttäjien tiedot ovat uutisten mukaan päätyneet Cambridge Analytica -nimiselle yhtiölle, joka on käyttänyt tietoja ihmisten profiloimiseen. Yhtiö itse on kiistänyt vaikutusyritykset Yhdysvaltain presidentinvaaleihin.

Nykytilanteeseen on ajauduttu, olisiko aika ottaa ohjat?

Kelataanpa hieman ajassa eteenpäin. Ideaalitilanne tulevaisuudessa olisi, että meillä – sinulla ja minulla – olisi tietoa, jonka pohjalta voisimme arvioida, ovatko Facebook tai muut palveluntuottajat luottamuksemme ja datamme arvoisia.

Ihannemaailmassa meillä olisi myös vaihtoehtoja, joista valita: voisimme suosia ”reiluun datankäyttöön” sitoutuneita palveluja toimintatavoiltaan epämääräisten monopolien sijaan.

Ihannemaailmassa voisimme suosia reilua datan toimijoita.

Jos yhtiöiden läpinäkyvyys ja niiden tapa käyttää dataamme sopisivat yhteen itse määrittelemiemme pelisääntöjen kanssa, peukkumme nousisi ylöspäin (tällä hetkellä palveluntarjoajat kirjoittavat pelisäännöt pienellä präntillä, ja monet meistä hyväksyvät ne olemattomalla perehtymisellä).

Jos palveluntuottaja ei vastaisi vaatimustasoamme, peukkumme osoittaisi alaspäin eikä Facebookilla tai kenelläkään muullakaan taholla tulisi olla tietoihimme mitään asiaa.

Vallankumous syttyy korviemme välissä

Edellä esitetty ideaalitilanne eroaisi merkittävästi nykyisestä, harvainvaltaisesta asetelmasta, jossa yritykset pitkälti määrittävät sekä palvelumme, tarpeemme, oikeutemme ja datamme käyttötarkoitukset.

Cambridge Analytican tapaus ja sen herättämät kommentit viittaavat siihen, etteivät edes alan jättiläiset hallitse tai välttämättä haluakaan hallita sitä, mihin niiden kautta kasautuvaa dataa käytetään.

”Dataviidakko on arvaamaton paikka myös ruokaketjun yläpään toimijoille.”

Viime päivien kohu viittaa siihenkin, että dataviidakko on arvaamaton paikka myös ruokaketjun yläpään toimijoille. Voidaan olettaa, että läpinäkyvyys olisi pitkällä aikavälillä myös niiden etu.

Joka tapauksessa tilanteen muuttaminen edellyttää sekä merkittävää ajattelutavan muutosta että käytännön välineitä tämän muutoksen toteuttamiseen.

Viidakon sääntöjen tilalle ihmislähtöinen datatalous?

Kestävä ratkaisu sääntöjen luomiseksi nykyiseen dataviidakkoon olisi datavallankumous, jossa päätösvalta omista tiedoistamme siirtyy meille itsellemme.

Tällainen vallankumous on jo vireillä ja siihen tähtää Sitran vastikään aloittama projekti nimeltä IHAN – Ihmislähtöinen datatalous.

IHAN on kärkijoukoissa kansainvälisessä liikehdinnässä, jossa sääntöjä datan käytön sekamelskaan kehitetään nyt laajalla rintamalla: yksilön oikeuksia vahvistaa merkittävästi mm. EU:n tietosuoja-asetus GDPR, jonka soveltaminen alkaa toukokuussa.

”Kansanliike ei tapahdu, se tehdään.”

IHANin tavoitteena on luoda helppokäyttöinen digitaalinen avainnippu henkilökohtaisen datan ja palvelujen välisten lukkojen avaamiseen ja sulkemiseen. Avaimien luovuttamisesta ja niiden käytöstä päättäisimme me itse parhaaksi katsomallamme tavalla.

IHAN ei itsessään estä väärinkäytöksiä, mutta onnistuessaan luo mahdollisuuksia reilujen palvelujen tuottamiseen. Lue lisää IHANista ja ihmislähtöisen datatalouden projektistamme täältä.

Mutta.

Kansanliike, ei tapahdu, se tehdään.

Jos siis kiinnostuit, ja arvelet, että ajatus ihmislähtöisestä datataloudesta saattaisi kiinnostaa muitakin, muistathan jakaa tätä tekstiä esimerkiksi, no, parhaaksi katsomissasi sosiaalisen median kanavissa!

Mistä on kyse?