archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Resurssiviisaat rallit?

Kirjoittaja

Julkaistu

Jyväskylän kesä on täynnä tapahtumia ja toimintaa. Ja Jyväskylän Kesä – isolla kirjoitettuna – on yksi vanhimmista kaupunkifestivaaleista Suomessa. Kaupungissamme on paljon konsertteja, näyttelyitä ja ulkoilmatapahtumia ja urheilukisoja. Tunnetuin ja suurin on tietysti Neste Oil Ralli, rallien MM-kilpailujen osakilpailu. Rallien eri tapahtumiin yhteensä arvioidaan osallistuvan noin 300 000 katsojaa, mikä tarkoittaa, että alueellamme vierailee noin 70 000 eri ihmistä.

Rallien merkityksestä kaupungille vallitsee melko laaja yksimielisyys. Niin kaupungin päättäjät kuin yrittäjien edustajat tiedostavat hyvin, että tapahtuman kautta alue saa arviolta 16 miljoonan euron matkailutulon. Kaupunki edistää rallitapahtumaan sekä taloudellisella tuella että osallistumalla tapahtuman järjestelyihin.

Kilpailunjohtaja Kai Tarkianen kertoo, että järjestelyihin osallistuu yli 5000 ihmistä, lähes kaikki talkoolaisia. Erityisesti maaseudun kylissä ajettavien erikoiskokeiden järjestelyillä on suuri merkitys alueen asukkaille. Talkookorvaukset, maanvuokrat, pysäköintimaksut ja tuotteiden ja palvelujen myynnit kartuttavat paikallista taloutta runsaskätisesti.

Autoilu on yksi merkittävimmistä päästölähteistä. Tämän päivän kaupunkisuunnittelu niin Jyväskylässä kuin muuallakin pyrkii monin eri tavoin autoriippuvuuden vähentämiseen ja joukkoliikenteen mahdollisuuksien edistämiseen. Jyväskylän tärkeimpänä pilottialueena on Kangas, keskustan kupeessa oleva vanha teollisuusalue, joka on otettu uuden asumisen ja työpaikkojen kehittämisalueeksi.

Tavoitteena on alue, jossa olisi helppo viihtyä ja asua viihtyisästi, ilman autoa. Tällaisia hankkeita tarvitaan, ja niitä syntyykin nykyään ripeän tahtiin eri puolilla maailmaa. Uusi kaupunkisuunnittelu ei kuitenkaan yksin riitä, uudistuksia tarvitaan myös autoteknologiassa.

Kilpailun järjestäjä AKK Sports Oy kertoo nettisivuillaan, että autonvalmistajat keskittävät valtavat määrät rahaa ja joukon maailman parhaita insinöörejä kehittämään energian talteenottoon ja sen kierrättämiseen liittyvää tekniikkaa, jonka avulla autojen massatuotannossa päästään hiilidioksidipäästöjen eliminointiin ja polttoaineen säästöihin. Rallin MM-sarjassa seurataan toistaiseksi normaalien liikennepolttoaineiden kehitystä eikä biopolttoaineita vielä ole otettu käyttöön. Olen rallien järjestäjien kanssa samaa mieltä siitä, että rallien kautta voidaan vaikuttaa kuluttajien asenteisiin. Kun kisakalustossa käytetään ympäristölle ystävällisempää tekniikkaa ja sillä myös menestytään, saavuttavat ratkaisut autoja ostavan yleisön hyväksynnän ja saavat siten nopeammin jalansijaa siviililiikenteessä.

Rallien seuraaminen voi aiheuttaa ympäristötietoisessa kansalaisessa epämiellyttäviä väristyksiä, mutta entäpä jos rallit olisivatkin uusi mahdollisuus resurssiviisauden esillenousuun? Jyväskylän seudulla on virinnyt mielenkiintoisia yrityksiä biopolttoaineisiin liittyen. Metener Oy on biokaasun ja siihen liittyvän laitteistovalmistuksen pioneereja Suomessa. Leppävedellä toimii tankkausasema ja uusi asema on valmistumassa Joutsaan. BioGTS kehittää uusia tapoja biokaasun ja biodieselin valmistukseen erilaisista jätemateriaaleista. Myös Jyväskylä Innovation Oy:ssä on tehty vuosia töitä biokaasun käytön edistämiseksi.

Olisiko aika oikeasti kypsä uusille avauksille? Kuka lähtisi kisaan mukaan biokaasuautolla? Ehkä sponsoreitakin saattaisi jo löytyä. Uskoisin myös, että ensimmäisille bioautoille tulisi helposti näkyvyyttä. Tärkeintähän ei ole voitto vaan jalo kilpa sekä askeleet kohti kestävämpää yhteiskuntaa.

Mistä on kyse?