Esimerkit
Arvioitu lukuaika 2 min

Käytettyjen astioiden jälleenmyyntipalvelu

Vintage-palvelussa kuluttajat voivat myydä käytetyt astiansa Iittalan myymälöihin, joissa ne myydään uudelleen. Ratkaisu pidentää astioiden käyttöikää ja lisää astioiden kierrätystä.

Julkaistu

Yritys oli vuosina 2017-2019 kerätyllä Kiertotalouden kiinnostavimmat -listalla. Tutustu vuonna 2021 koottuun uuteen Kiertotalouden kiinnostavimmat 2.1 -listaukseen.

Ongelma

Kuluttajille kertyy vuosien myötä usein ylimääräisiä astioita, joita he eivät tarvitse tai astiat saattavat rikkoutua. Arjen keraamisia ja lasisia käyttöesineitä ei tällä hetkellä pystytä Suomessa kierrättämään materiaalina, minkä takia esineet päätyvät sekajätteeseen. Tämä lisää uusien astioiden valmistamista luonnonvaroista.

Ratkaisu: Käytettyjen astioiden jälleenmyyntipalvelu

Vintage tarjoaa kuluttajille Arabian ja Iittalan astioiden jälleenmyyntipalvelua. Asiakas myy käytetyn tuotteen Iittalan myymälään, jossa tuote myydään eteenpäin muille asiakkaille. Asiakas saa tuotteesta korvauksen joko Iittalan liikkeisiin käyvän lahjakortin tai käteisen muodossa. Ratkaisu pitää tuotteet käytössä pidempään ja pidentää siten tuotteiden elinkaarta. Mikäli asiakkaan myymälään tuoma tuote on huonossa kunnossa, siitä ei makseta korvausta, vaan se kierrätetään. Keraamiset tuotteet menevät Tiileri Oy:lle jauhatukseen ja tiilen raaka-aineeksi, kun taas L&T kierrättää lasin kumppaniensa kautta rakennuseristeeksi; vaahtolasiksi tai lasivillaksi.

Ansaintalogiikka ja hyödyt Fiskars Groupin Iittala- ja Arabia-brändeille

Vintage-palvelu ostaa kuluttajilta käytettyjä astioita ja myy niitä eteenpäin ostosummaa korkeammalla hinnalla. Iittala-liikkeiden myyjät on koulutettu arvioimaan käytettyjen astioiden arvoa ja myöntämään asiakkaille astioiden kuntoluokan mukainen hyvitys. Palvelun avulla Iittalan ja Arabian on mahdollista osallistua itse jälleenmyyntimarkkinoille ja pitää brändin arvoa korkealla. Palvelu syventää asiakassuhteita, lisää myymälöiden kävijämääriä ja parantaa Fiskars Groupin vastuullista brändimielikuvaa.

Hyödyt asiakkaille ja loppukäyttäjille

Vintage-palvelu on kuluttajille helppo ratkaisu, jonka kautta tarpeettomista tai rikki menneistä astioista pääsee kestävällä ja taloudellisesti järkevällä tavalla eroon. Kierrätyksen toteuttavat yhteistyökumppanit saavat kierrätysmateriaalia käyttöönsä. Loppukäyttäjä saa käytetyt tuotteet uutta tuotetta edullisemmin.

Mistä on kyse?