Julkaistu 28.12.2017

Käytettyjen tavaroiden tori verkossa

Verkkokirpputorit tuovat lisäaikaa käytettyjen tavaroiden elinkaariin. Näin voidaan hillitä uusien tavaroiden valmistustarvetta ja säästää neitseellisiä luonnonvaroja. Tori.fi on kentän keskeinen, innovatiivinen toimija Suomessa.

Ongelma 

Tavaran päätyminen kaatopaikalle ennen sen käyttöiän loppua kuormittaa ympäristöä. Tarpeettomaksi jääneiden, mutta edelleen käyttökelpoisten tuotteiden myyminen eteenpäin voi kuitenkin olla työlästä ilman toimivia jälkimarkkinoita. Yritykset eivät tällöin pysty tehokkaasti arvioimaan omien tuotteidensa hinnoittelua. Kuluttajat puolestaan ohjautuvat ostamaan kestämättömämpiä tuotteita, jos kierrätettyjen tuotteiden myymiseen ja ostamiseen ei ole tarjolla kauppapaikkaa.  

Ratkaisu: koko Suomen markkinapaikka verkossa 

Tori.fi tarjoaa ostajille ja myyjille verkkoalustan, jossa voi myydä tarpeettomaksi käyneitä tavaroita ja vastaavasti ostaa itselleen käytettyjä tavaroita uutta halvempaan hintaan. Yrityksille palvelu tarjoaa mahdollisuuden sekä seurata omien tuotteidensa hinnoittelua jälkimarkkinoilla että mainostaa omia tuotteitaan tai palveluitaan sopivissa yhteyksissä. Laskennallisesti vuodessa säästyy 138 000 tonnia hiilidioksidipäästöjä, kun uusia tuotteita ei tarvitse valmistaa Tori.fi:ssä tehtyjen kauppojen ansiosta. Siellä tehtyjen kauppojen yhteisarvo viimeisten 12 kuukauden aikana nousi vuoden 2017 lopussa yli 600 miljoonaan euroon. 

Ansaintamalli ja hyödyt Tori.fi:lle 

Torin ansaintamalli perustuu kolmelle asiakasryhmälle tarjottuihin palveluihin. Kuluttajien kohdalla toiminta perustuu ns. freemium-malliin, jossa palvelun käyttö on maksutonta. Kuluttaja voi ostaa halutessaan kaupankäyntiä helpottavia lisäpalveluita. Pienille yrityksille ja yhteisöille Tori.fi tarjoaa erilaisia verkkokauppakonsepteja, jotka voivat toimia yrityksen verkkosivuina tai pääsynä laajemman mediayleisön ulottuville. Kolmantena asiakasryhmänä ovat isot yritykset, joille Tori.fi myy mainostilaa. 

Hyödyt asiakkaalle ja loppukäyttäjälle 

Kuluttajille palvelu tarjoaa mahdollisuuden ostaa ja myydä käytettyjä tai uudenveroisia tuotteita. Myyjät voivat palvelun avulla tehdä voittoa ja kierrättää tavaroitaan. Ostajat säästävät rahaa ja vaivaa, kun käytetyn tavaran voi ostaa yksinkertaisen kanavan kautta. Pienyritykset voivat lisätä palvelun avulla verkkonäkyvyyttään, kun taas isot toimijat tavoittavat Tori.fi:ssä jo valmiiksi ostoaikeissa olevan yleisön mainoksilleen.

FAKTAT

Tori.fi pähkinänkuoressa

Päätoimiala: mainostilan vuokraus- ja myynti 

Perustamisvuosi: 2009 

Liikevaihto: 1-50 miljoonaa euroa 

Kiertotalousratkaisun lanseeraus: 2009 

Kiertotalousratkaisun osuus liiketoiminnasta: 100 % 

Henkilöstön koko: 10-250 

Kotipaikka: Helsinki 

Verkkosivu:http://media.tori.fi/

Mistä on kyse?