Julkaistu 28.12.2017

Kestokuukautissuoja vähentää jätettä ja helpottaa naisten elämää

Lune Group Oy:n kuukupissa yhdistyy monta hyvää: se on helppokäyttöinen ja ekologinen, sillä kuukuppia voi käyttää aina uudelleen. Kuukautiset ovat perinteisesti säännöllinen menoerä, jota voidaan myös kuukupin avulla huomattavasti vähentää.

Ongelma 

Menstruoiva henkilö käyttää kuukautistensa vuoksi arviolta 12 000-15 000 kuukautissuojaa elämänsä aikana. Tämä tarkoittaa noin 125-150 kiloa jätettä. Perinteisissä kuukautissuojissa käytetään hitaasti maatuvien synteettisten materiaalien (kuten muovi ja viskoosi) lisäksi puuvillaa, jonka kasvatus vaatii sekä torjunta-aineita että valtavia määriä vettä. Lisäksi kertakäyttöisten kuukautissuojien hankkiminen on säännöllinen kuluerä niiden käyttäjälle. Myös tamponeihin liittyy monia terveysongelmia, kuten limakalvojen kuivumista ja toksisen shokin riski. 

Ratkaisu: ekologinen kestokuukautissuoja useaksi vuodeksi 

Lune Group Oy valmistaa kuukuppeja, jotka korvaavat kertakäyttöiset kuukautissuojat. Emättimeen asetettava, lääketieteellisestä silikonista valmistettu kuppi kerää kuukautisvuodon. Sen voi pestä ja käyttää aina uudelleen, ja se kestää käytössä jopa viisi vuotta. Laskennallisesti noin kymmenen kuukuppia riittää korvaamaan kuukautissuojien elinikäisen tarpeen. Kun kupin käyttöikä tulee tiensä päähän, sen voi hävittää polttamalla, sillä se ei sisällä ylimääräisiä kemikaaleja tai myrkkyjä.  

Ansaintamalli ja hyödyt Lune Groupille 

Lune Groupin liikevaihto perustuu kuukuppien myyntiin. Yritys valmistaa tuotteet alihankintana Suomessa ja myy ne eteenpäin joko jälleenmyyjille tai suoraan verkkokaupastaan. Toimintamalli on yritykselle kevyt, sillä se ei vaadi omien fyysisten liikkeiden tai tuotantotilojen ylläpitoa. 

Hyödyt asiakkaalle ja loppukäyttäjälle 

Kuukuppi maksaa Suomen markkinoilla itsensä takaisin noin puolessa vuodessa, jos hintaa verrataan kertakäyttöisten kuukautissuojien hankintaan. Se ei myöskään kuivata limakalvoja ja se aiheuttaa vähemmän mekaanista ärsytystä ja hankausta kuukautissuojiin verrattuna. Erityisesti kehittyvissä maissa kuukuppi tarjoaa hygieenisemmän vaihtoehdon ja voi mahdollistaa tytöille koulunkäynnin myös kuukautisten aikana. 

FAKTAT

Lune Group pähkinänkuoressa

Päätoimiala: tukkukauppa, vienti 

Perustamisvuosi: 2005 

Liikevaihto: 1-50 miljoonaa euroa 

Kiertotalousratkaisun lanseeraus: 2005 

Kiertotalousratkaisun osuus liiketoiminnasta: 95 % 

Henkilöstön koko: 1-10 

Kotipaikka: Juupajoki 

Verkkosivu: www.lunette.fi 

Mistä on kyse?