Arvioitu lukuaika 2 min

Kodinkoneet palveluna edistävät uudelleenkäyttöä, korjaamista ja pidempää käyttöikää

Hajonnut pesukone on perinteisesti ollut kuluttajalle kallis taakka. BlueMovement esittelee vaihtoehtoisen liiketoimintamallin, jossa kodinkoneet korjataan ja kuluttajat säästävät rahaa.

Image: Sitra

Julkaistu

BlueMovement – osa BSH Hausgeräteä, jonka johtaviin kodinkonemerkkeihin kuuluvat Bosch, Siemens, Neff ja Gaggenau – on selvä esimerkki siitä, miten suuryritykset voivat olla vastuullisia ja siirtyä kohti kiertotaloutta tuote palveluna -liiketoimintamallin avulla. Myös kodinkoneiden käyttöikä pitenee palveluun sisältyvien korjauspalvelujen ansiosta.

BSH lisää kiertotalouden elementtejä liiketoimintaansa vähitellen vähentääkseen riippuvuuttaan resursseista ja tuotetun jätteen määrää. BlueMovement auttaa BHS Hausgerätea omaksumaan kiertotaloutta samalla, kun se tavoittelee uusia asiakassegmenttejä ja varmistaa uusia tulovirtoja.

Ongelma

Elektroniikka-alalla rikkoutuneita laitteita korjataan tai kunnostetaan harvoin. Sen sijaan ne päätyvät sen sijaan kaatopaikalle uusiin laitteisiin vaihtamisen jälkeen. Tämä rasittaa niukkoja resursseja ja edistää ilmastonmuutosta tuotannon kasvun myötä. Kiertotalouden asteittainen käyttöönotto vähentää sekä resurssien tarvetta että syntyneen jätteen määrää, mutta se edellyttää myös, että yritykset uudistavat liiketoimintaansa menestyäkseen tulevaisuudessa.

Ratkaisu

BlueMovementin avulla BSH laajentaa toimintaansa kodinkoneiden myymisen ulkopuolelle ja tarjoaa niitä sen sijaan palveluna. BSH toimittaa, asentaa, korjaa, siirtää, säätää ja noutaa laitteet takaisin sopimuksen lopussa.

Käytön jälkeen laitteet korjataan ja otetaan uudelleen käyttöön. Rikkoutuneiden laitteiden toimivat komponentit asennetaan uudelleen uuteen laitteeseen, jos itse laite ei ole korjattavissa. BlueMovement järjestää BSH:ssa myös hankkeita laitteiden uudelleen suunnittelemiseksi niin, että niiden purkaminen ja korjaaminen on helpompaa.

BlueMovement lisää kiertotalouden elementtejä lineaariseen tuotannon, käytön ja hävittämisen talousmalliin ja pakottaa kilpailijat samaan. Esimerkiksi Boschia, joka on jo ottanut joitakin todellisia askeleita kestävän kehityksen suuntaan, markkinoidaan tällä alustalla paljon ekotehokkaiden laitteiden ansiosta.

BSH Hausgeräten hanke saattaa kannustaa asiakkaita kysymään lisää vastaavia palveluja muissakin laiteryhmissä ja muilta tuotemerkeiltä. Edullisten kodinkoneiden tarjoamisen lisäksi BlueMovement on hyvä tapa opettaa kuluttajille jätteestä ja saada heidät muuttamaan käyttäytymistään.

Ympäristövaikutukset

Kunnostetun tai korjatun laitteen käyttö uuden ostamisen sijaan säästää luonnonvaroja ja vähentää riippuvuutta neitseellisistä raaka-aineista. BlueMovementin vuokraamien laitteiden ympäristöluokitukset ovat hyviä, joten asiakkaat vähentävät energian, veden ja pesuaineiden kulutusta  perinteisiin malleihin verrattuna.

Sosiaaliset vaikutukset

BlueMovement tekee kestävistä kodinkoneista edullisempia. Yhtiö on huomannut, että ennen käsin pyykkiä pesseillä asiakkailla on hankkeen myötä nyt varaa resurssitehokkaaseen pesukoneeseen. Korjauskustannukset sisältyvät automaattisesti palvelun hintaan, mikä tekee siitä turvallisen ja mahdollisen myös vähätuloisille. 

Faktat

BlueMovement

  • Organisaation maantieteellinen alkuperä: Eurooppa
  • Kiertotalouden liiketoimintamalli: tuote palveluna
  • Henkilöstömäärä: yli 250
  • Kiertotalousratkaisun osuus toiminnasta: alle 10 %
  • Nykyinen maantieteellinen toiminta-alue: Eurooppa
  • Verkkosivu: www.bluemovement.nl

Julkaistu

Kiinnostuitko?

Katso kaikki ratkaisut.

Mistä on kyse?