Julkaistu 18.05.2017

Kotimainen kasvisproteiinituote Härkis

Eläinproteiinin tuottaminen vaatii huomattavasti enemmän resursseja kuin kasviproteiinin tuottaminen. Versofoodin Härkis-tuote korvaa lihaa. Siinä käytetään suomalaista härkäpapua, jonka viljely myös ravitsee maaperää.

Ongelma

Ruoan tuottamiseen kuluu iso osa maailman käytettävissä olevasta maapinta-alasta ja vedestä. Eläinproteiinikilon tuottamiseen kuluu keskimäärin huomattavasti enemmän maapinta-alaa kuin kasvisproteiinikilon. Lihantuotantoketju kuluttaa paljon myös muita eri resursseja, kuten ravinteita ja energiaa.

Lihankulutus on länsimaissa suurta, mikä on epäterveellistä ihmiselle sekä kuormittavaa ympäristölle. Kehittyvissä maissa (esimerkiksi Kiinassa) kansantalouden kasvu lisää siirtymistä kasvisproteiinista eläinproteiiniin, minkä myötä rehuna käytetyn soijan maailmanmarkkinahinta nousee korkeaksi.

Ratkaisu: Kotimainen kasvisproteiinituote Härkis

Verso Food Oy valmistaa kokonaisista härkäpavuista eläinproteiinille vaihtoehtoista elintarviketta, Härkistä. Tuote valmistetaan suomalaisesta härkäpavusta, jota on viljelty maassamme jo 1200-luvulla. Härkäpapu on kasvi, joka tuottaa juurinystyröillään typpeä maaperään, minkä ansiosta typpilannoitteiden käyttöä voidaan vähentää. Härkis on esikypsennetty tuote, jota ei tarvitse hauduttaa.

Ansaintamalli ja hyödyt Verso Foodille

Verso Foodin tulot muodostuvat Härkiksen ja muiden härkäpaputuotteiden myynnistä. Härkis valmistuu sopimusvalmistajalla, minkä ansiosta Verso Foodin ei tarvitse tehdä investointeja omaan laitteistoon. Valmiita Härkis-pakkauksia kerätään kuljetukseen kerralla iso erä, jotta logistiikka toimii tehokkaasti. Suuret vähittäiskauppaketjut ovat olleet alusta saakka mukana tekemässä Härkistä tunnetuksi, mistä on ollut suuri hyöty Verso Foodille.

Hyödyt asiakkaalle ja loppukäyttäjät

Kauppaketjut ovat jo pidempään olleet kiinnostuneita lisäämään kasvisruoan myyntiä ja Härkis on käynyt erittäin hyvin kaupaksi. Kuluttajan kannalta lihan korvaaminen kasvisproteiinilla tuo selkeitä terveyshyötyjä. Härkis on kuluttajalle helppo tuote sen monipuolisten käyttömahdollisuuksien ja eläinproteiiniin verrattuna kohtuullisen hinnan ansiosta.

Faktat

Verso Food Oy pähkinänkuoressa

Päätoimiala: tukku- ja vähittäiskauppa

Perustamisvuosi: 2010

Liikevaihto: 1-50 miljoonaa euroa

Kiertotalousratkaisun lanseeraus: Härkis® tuotiin markkinoille vuonna 2016.

Henkilöstön koko: 1-10

Kotipaikka: Espoo

Verkkosivu: http://www.versofood.fi/

Mistä on kyse?