Julkaistu 18.05.2017

Kotimaiset kasviproteiinituotteet

Eläinproteiinin tuottaminen vaatii huomattavasti enemmän resursseja kuin kasviproteiinin tuottaminen. Versofoodin Härkis- ja Beanit-tuotteita voidaan käyttää lihan tapaan tai monipuolistamaan kasvispainotteista ruokavaliota. Niissä käytetään suomalaista härkäpapua, jonka viljely myös ravitsee maaperää.

Ongelma

Ruoan tuottamiseen kuluu iso osa maailman käytettävissä olevasta maapinta-alasta ja vedestä. Eläinproteiinikilon tuottamiseen kuluu keskimäärin huomattavasti enemmän maapinta-alaa kuin kasvisproteiinikilon. Lihantuotantoketju kuluttaa paljon myös muita eri resursseja, kuten ravinteita ja energiaa.

Lihankulutus on länsimaissa suurta, mikä on epäterveellistä ihmiselle sekä kuormittavaa ympäristölle. Kehittyvissä maissa (esimerkiksi Kiinassa) kansantalouden kasvu lisää siirtymistä kasvisproteiinista eläinproteiiniin, minkä myötä rehuna käytetyn soijan maailmanmarkkinahinta nousee korkeaksi.

Ratkaisu: Kotimaiset kasviproteiinituotteet

Verso Food Oy valmistaa Beanit- ja Härkis®-tuotemerkkien alla kokonaisista härkäpavuista eläinproteiinille vaihtoehtoista elintarviketta. Tuotteet valmistetaan suomalaisesta härkäpavusta, jota on viljelty maassamme jo 1200-luvulla. Härkäpapu on kasvi, joka tuottaa juurinystyröillään typpeä maaperään, minkä ansiosta typpilannoitteiden käyttöä voidaan vähentää.

Ansaintamalli ja hyödyt Verso Foodille

Verso Foodin tulot muodostuvat härkäpaputuotteiden myynnistä. Tuotteet valmistetaan kuivatuista härkäpavuista Verso Foodin omalla Kauhavan tehtaalla. Lopputuotteet viimeistellään ja pakataan sopimusvalmistajalla, jonka ansiosta tuotteita voidaan viedä tehokkaasti ja vastuullisesti myös ulkomaille.

Hyödyt asiakkaalle ja loppukäyttäjät

Kuluttajan kannalta härkäpavuista tehtyjen tuotteiden valinta on helppo arjen ilmastoteko. Lisäksi kauppaketjut ovat jo pidempään olleet kiinnostuneita lisäämään kasvisruoan myyntiä ja Härkis on käynyt erittäin hyvin kaupaksi. Kuluttajan kannalta lihan korvaaminen kasvisproteiinilla tuo terveyshyötyjä. Härkis® ja Beanit-tuotteet ovat kuluttajalle helppoja ratkaisuja niiden käyttömahdollisuuksien ja eläinproteiiniin verrattuna kohtuullisen hinnan ansiosta. Kauppaketjut ovat jo pidempään olleet kiinnostuneita lisäämään kasvisruoan myyntiä ja tuotteet ovat käyneet hyvin kaupaksi.

Faktat

Verso Food Oy pähkinänkuoressa

Päätoimiala: elintarvikkeet

Perustamisvuosi: 2010

Liikevaihto: 1-50 miljoonaa euroa

Kiertotalousratkaisun lanseeraus: Härkis® tuotiin markkinoille vuonna 2016 ja Beanit -härkäpapusuikaleet vuonna 2019

Henkilöstön koko: 20

Kotipaikka: Kauhava

Verkkosivu: http://www.versofood.fi/

Mistä on kyse?