Esimerkit
Arvioitu lukuaika 3 min

ResQ Club pelastaa ravintoloiden hävikkiruuan kuluttajien lautasille: “Palvelun tulee taipua eri markkinoiden tarpeisiin”

Hävikkiruokasovellus ResQ Clubin ansiosta kahvilat, ruokakaupat ja ravintolat saavat myytyä aterioita, jotka jäisivät muuten syömättä. Toimitusjohtaja Sauli Böhm luotsaa yritystä ulkomaille, jotta tietoisuus ruoan kiertotaloudesta leviäisi yhä laajemmin Pohjoismaiden ulkopuolelle.

Julkaistu

“ResQ Club sai alkunsa, jotta ruokahävikin määrä maailmassa olisi jonakin päivänä pyöreä nolla. Aloitin yrityksen toimitusjohtajana syksyllä 2017, jolloin hävikkiruoan markkina oli vielä lapsenkengissä. Sittemmin keskustelut ilmastonmuutoksesta ja kiertotaloudesta ovat kasvattaneet ymmärrystä ruokahävikistä erityisesti Pohjoismaissa. Me ResQ Clubilla kannamme kortemme kekoon, jotta kasvu kiihtyy entisestään.

ResQ Club on digitaalinen hävikkiruoan markkinapaikka, jossa ihmiset voivat ostaa ravintoloiden, kahviloiden ja ruokakauppojen ylijäämäruokaa alennettuun hintaan. Käyttäjät näkevät puhelinsovelluksen kartalta heitä lähellä olevat kohteet, joista hävikkiruokaa voi noutaa. ResQ Club toimii yli sadassa suomalaisessa ja kymmenessä ruotsalaisessa kaupungissa.

Ruoka-alan toimijat pystyvät vähentämään hävikkiään tuntuvasti sovelluksen avulla: keskimäärin asiakkaamme myyvät ResQ Clubin avulla 65 prosenttia kaikista tarjotuista annoksista. Kuluttajat saavat laadukasta ruokaa edullisesti ja helposti ilman turhaa odottelua.

ResQ Clubin tarkoitus on helpottaa ihmisten päivittäistä elämää kestävällä tavalla, ja sovellus tunnistaakin ravintolat, kahvilat ja ruokakaupat käyttäjien arkireittien varrelta. Näin ruokaa on kätevä noutaa mukaan esimerkiksi töiden jälkeen.

Euroopan unioni haluaa puolittaa ruokahävikin vuoteen 2030 mennessä. Se on meillekin tärkeä tavoite. Ruokaa ei pidä tuottaa loputtomasti kysynnän maksimoimiseksi, vaan päinvastoin: mitä vähemmän hävikkiä, sen parempi. Tehtävämme on näin ollen myös löytää ratkaisuja, joiden avulla voimme helpottaa esimerkiksi ravintoloiden hankintaketjujen optimointia muun muassa hyödyntämällä kuluttajadataa nykyistä fiksummin.

Selvitämme parhaillaan, mihin maihin laajennamme toimintaa seuraavaksi. Muualla Euroopassa on vielä tottumista ajatukseen, että hävikkiruoka on myyntikelpoista siinä missä mikä tahansa muukin ruoka. Käyttäjien tarpeet ja ravintoloiden tarjonta eroavat toisistaan eri markkinoilla, minkä vuoksi ResQ Clubin on mukauduttava. Palvelun tulee olla kuin linkkuveitsi, joka sopeutuu juuri siihen markkinaan, joka milloinkin on käsillä.”

– Sauli Böhm, toimitusjohtaja

Mistä on kyse?