Julkaistu 28.12.2017

Tekstiili- ja muovijätteestä työvaatteita

TouchPointin avulla tekstiili- ja muovijäte saa uuden elämän työvaatteena. Kokonaispalvelu kattaa työvaatemalliston suunnittelun, ekologisten materiaalien valinnan ja vaatteiden toteutuksen sekä poistotekstiileistä huolehtimisen.

Ongelma 

Pelkästään Suomessa kertyy yli 70 miljoonaa kiloa poistotekstiilejä vuodessa. Yrityksissä poistotekstiilejä syntyy esimerkiksi silloin, kun työntekijöiden työvaatemallistoja vaihdetaan tai kun vaatteen käyttöikä tulee tiensä päähän. Näistä tekstiileistä eroon hankkiutuminen on organisaatioille kuluerä. Yritysten tekstiilijätettä ei kuitenkaan saada hyödynnettyä uudelleen, jos se viedään suoraan poltettavaksi. Samaan aikaan työvaatteissa käytetään usein polyesteriä eli muovia, jonka kierrätysaste on edelleen erittäin alhainen. Meriin päätyvä muovijäte muodostaa ison ympäristöongelman. 

Ratkaisu: tekstiili- ja muovijätteestä työvaatteiksi 

TouchPointin palveluvalikoimaan kuuluvat muun muassa ylijäämä- tai kierrätyskankaista valmistetut työvaatteet. Yritys hyödyntää esimerkiksi kierrätysmuovipulloista valmistettuja materiaaleja sekä Infinity-kankaita, jotka voidaan kierrättää jopa kahdeksaan kertaan kuiduttamalla kangas aina uudestaan ja valmistamalla siitä sen jälkeen uusi vaate. TouchPoint tarjoaa asiakkailleen tekstiilien suljetun kierron myötä mahdollisuuden muuttaa poistotekstiilit jätteestä raaka-aineeksi. Yritys etsiikin jatkuvasti uusia käyttötapoja asiakkailta poistuville tekstiileille.  

Ansaintamalli ja hyödyt TouchPointille 

TouchPoint tarjoaa asiakkailleen kokonaispalvelun, joka kattaa työvaatemalliston suunnittelun, ekologisten materiaalien valinnan ja vaatteiden toteutuksen sekä poistotekstiileistä huolehtimisen sekä apua siihen, miten asiakkaat voivat viestiä asiasta esimerkiksi asiakkailleen, henkilökunnalleen ja medialle. Asiakkaiden kanssa toteutetuissa projekteissa huomioidaan myös asiakkaan mahdollisten ylijäämätekstiilien hyödyntäminen mallistosuunnittelussa, mikä vähentää TouchPointin raaka-ainekustannuksia. 

Hyödyt asiakkaalle ja loppukäyttäjälle 

Asiakkaita ovat erityisesti työasuja tarvitsevat palvelusektorin yritykset. Ekologiset työvaatteet erottuvat edukseen markkinoilla sekä tukevat asiakkaan brändin rakentamista.  

FAKTAT

TouchPoint pähkinänkuoressa

Päätoimiala: ekologiset työvaatteet

Perustamisvuosi: 2008 

Liikevaihto: 1-50 miljoonaa euroa 

Kiertotalousratkaisun lanseeraus: 2009  

Kiertotalousratkaisun osuus liiketoiminnasta:  

  • kierrätettävät ja kierrätetyt uusiomateriaalit + teollisuuden ylijäämämateriaalit n. 50% 
  • kierrätysprojektit (tuotteiden hyödyntäminen uuteen käyttökohteeseen) n. 5% 
  • kiertotalouden palvelumallit n. 5% 

Henkilöstön koko: 1-10 

Kotipaikka: Helsinki 

Verkkosivu:  www.touchpoint.fi 

Mistä on kyse?