archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Tekstiili- ja muovijätteestä työvaatteita

TouchPointin avulla tekstiili- ja muovijäte saa uuden elämän työvaatteena. Kokonaispalvelu kattaa työvaatemalliston suunnittelun, ekologisten materiaalien valinnan ja vaatteiden toteutuksen sekä poistotekstiileistä huolehtimisen.

Julkaistu

Ongelma 

Pelkästään Suomessa kertyy yli 70 miljoonaa kiloa poistotekstiilejä vuodessa. Yrityksissä poistotekstiilejä syntyy esimerkiksi silloin, kun työntekijöiden työvaatemallistoja vaihdetaan tai kun vaatteen käyttöikä tulee tiensä päähän. Näistä tekstiileistä eroon hankkiutuminen on organisaatioille kuluerä. Yritysten tekstiilijätettä ei kuitenkaan saada hyödynnettyä uudelleen, jos se viedään suoraan poltettavaksi. Samaan aikaan työvaatteissa käytetään usein polyesteriä eli muovia, jonka kierrätysaste on edelleen erittäin alhainen. Meriin päätyvä muovijäte muodostaa ison ympäristöongelman. 

Ratkaisu: tekstiili- ja muovijätteestä työvaatteiksi 

TouchPointin palveluvalikoimaan kuuluvat muun muassa uusiomateriaaleista valmistetut työvaatteet. Yritys hyödyntää esimerkiksi kierrätysmuovipulloista valmistettuja kankaita sekä  uudelleen kuidutettavia laatuja, joista voidaan valmistaa uutta raaka-ainetta ja edelleen uutta kangasta. TouchPoint tarjoaa asiakkailleen tekstiilien takaisinottopalvelulla mahdollisuuden muuttaa poistotekstiilit jätteestä raaka-aineeksi. Yritys etsiikin jatkuvasti uusia kanavia tekstiilien suljetun kierron toteuttamiseen sekä uusia käyttötapoja asiakkailta poistuville tekstiileille.

Ansaintamalli ja hyödyt TouchPointille 

TouchPoint tarjoaa asiakkailleen kokonaisvaltaisen palvelumallin, joka kattaa työvaatemalliston kierrätettävyyttä edistävän suunnittelun ekologisista materiaalivalinnoista vastuulliseen toteutukseen. Palveluun kuuluu myös poistotekstiileistä huolehtiminen. TouchPoint tarjoaa asiakailleen tukea vastuullisista valinnoista ja ympäristövaikutuksista viestimiseen asiakkaiden asiakkaille, henkilökunnalle sekä medialle.

Hyödyt asiakkaalle ja loppukäyttäjälle 

Asiakkaita ovat erityisesti työasuja tarvitsevat palvelusektorin yritykset. Ekologiset työvaatteet erottuvat edukseen markkinoilla sekä tukevat asiakkaan brändiä ja vastuullisuusviestintää työvaatteiden tarinan kerronnalla. Työntekijä saa TouchPointin avulla juuri omaan toimenkuvaansa soveltuvat funktionaaliset ja laadukkaat työasut.

Mistä on kyse?