archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Työvaatteet palveluna

Tekstiilit säilyvät Lindströmin omistuksessa koko elinkaarensa ajan, jolloin tekstiilien optimoitu käyttö ja tehokas hallinta eri asiakkaiden välillä on kannattavan liiketoiminnan perusta. Pitkälle kehitetty palvelumalli on mahdollistanut yrityksen jatkuvan laajentumisen uusiin maihin.

Julkaistu

Ongelma

Työvaatteet sitovat yritysten pääomaa ja niiden hallinnointi ei ole useimpien yritysten ydinliiketoimintaa. Arvoa hukataan, kun työvaatteet päätyvät pois käytöstä tai jätteeksi liian aikaisin.

Ratkaisu: Työvaatteet palveluna

Lindströmin palvelussa työvaatteet viedään sovitun toimitusrytmin mukaisesti lähellä sijaitsevaan huoltoon ja tilalle tuodaan uudet vaatteet. Asiakas- ja käyttäjäkokemuksen optimoimiseksi vaatteissa on RFID-sirut, joilla kerätään tietoja vaatteiden käytöstä ja huollosta niiden elinkaaren aikana. Käytössä on älyteknologiaa, joka mahdollistaa myös asiakkaalle reaaliaikaisen näkymän työvaatteiden määrästä, käytöstä ja kierrosta. Tekstiilit ovat työvaate- tai muussa käytössä tuotteen kuntoon nähden sopivissa kohteissa elinkaarensa aikana. Omistajana Lindströmillä on intressi tekstiilien huoltoon ja pitkäkestoisiin vaatteisiin.

Ansaintamalli ja hyödyt Lindströmille

Sopimuskausi on tyypillisimmin kolme vuotta, josta Lindströmille kertyy tasainen tulovirta. Se voi myös kasvattaa muiden palvelujensa (esimerkiksi mattojen ja teollisuuspyyhkeiden tarjoamista palveluna) myyntiä vuokrausasiakkaille. Toimintamalli mahdollistaa erinomaisen asiakaspysyvyyden ja -tyytyväisyyden.

Hyödyt asiakkaalle

Pääomaa ei sitoudu työvaatteisiin eikä niiden hallintaan ja huoltamiseen tarvittaviin investointeihin. Puhtaat, huolletut, turvalliset ja laatuvaatimusten mukaiset vaatteet ovat saatavilla helposti ja huolettomasti. Johtaminen helpottuu: tarjolla on yhtenäinen toimintamalli ja järkeistetyt kustannukset.

Mistä on kyse?