Julkaistu 18.05.2017

Ylijäämämateriaaleista design-asusteiksi

Lovia valmistaa ylijäämämateriaaleista super-designattuja luksustuotteita joiden tausta ja valmistusvaiheet ovat asiakkaalle täysin läpinäkyviä. Yritys ratkaisee näin kerralla useita kiertotalouden haasteita ja edistää ekologisempaa kuluttamista asiakassegmentissään. Lovia onkin malliesimerkki siitä, kuinka materiaalin lähde ei rajoita tuotteen laatua tai imagoa.

Ongelma

Muoti muuttuu nopeasti ja muotituotteita valmistetaan massoittain. Tämä aiheuttaa ympäristöongelmia ja vääristää kuluttajan käsitystä tuotteen arvosta. Samaan aikaan monilla teollisuudenaloilla syntyy ylijäämämateriaaleja, jotka hävitetään jopa ongelmajätteinä. Esimerkiksi suomalaisia hirven- tai lampaannahkoja ei juuri hyödynnetä, mistä aiheutuu iso resurssihukka.

Ratkaisu: Ylijäämämateriaaleista design-asusteiksi

Lovia valmistaa design-tuotteita eri teollisuudenalojen ylijäämämateriaaleista: esimerkiksi suomalaisesta hirven- ja lampaannahasta tehdään design-laukkuja ja Islannissa käsitellystä kalannahasta kukkaroita. Lisäksi Lovia hyödyntää huonekaluvalmistajien kautta saatuja ylijäämämateriaaleja. Tuotteet valmistetaan Italiassa käsityönä. Jokainen tuote saa oman DNA-koodinsa, jonka avulla kuluttaja voi tarkastaa tuotteen alkuperän: mistä tuotteen eri materiaalit tulevat ja kuka laukun on tehnyt.

Ansaintamalli ja hyödyt Lovialle

Lovian tuotteita kaupataan jälleenmyyjien kautta sekä omassa verkkokaupassa. Tavanomaisten asiakkaiden lisäksi asiakkaina on myös vaatelainaamoita Suomessa ja ulkomailla. Yritys myös itse suunnittelee ja on jo kokeillut vuokrausmallia, jossa kuluttaja voi vuokrata laukun kahdeksi viikoksi tai kuukaudeksi käyttöönsä. Vuokraamisen jälkeen kuluttaja voisi ostaa tuotteen itselleen vuokraushinnalla alennettuna.

Hyödyt asiakkaalle

Asiakas tietää Lovian tuotteen valitessaan, että se on tehty ylijäämämateriaaleja hyödyntäen, eikä esimerkiksi yhtään eläintä ole tapettu vain tuotteen valmistamiseksi. Asiakas voi tuotteen ostaessaan tai vuokratessaan nähdä koko sen tuotantoketjun, mikä mahdollistaa ympäristön kannalta kestävämmän valinnan tekemisen. Jokaisella tuotteella on oma DNA-koodi, jolla voi vuosienkin jälkeen selvittää mistä materiaalit vetoketjua myöten tulevat ja ketkä sen tekivät. Jatkossa kuluttuja voi lisätä tuotteen DNA-koodiin myös oman tarinansa, joka säilyy vaikka tuote myydään eteenpäin.

Faktat

Lovia pähkinänkuoressa

Päätoimiala: Tukku- ja vähittäiskauppa

Perustamisvuosi: 2014

Liikevaihto: alle miljoona euroa

Kiertotalousratkaisun lanseeraus: 2014 

Kiertotalousratkaisun osuus liiketoiminnasta: 100 %

Henkilöstön koko: 1-10

Kotipaikka: Helsinki

Verkkosivu: https://www.loviacollection.com/

Mistä on kyse?