Julkaisu
Julkaistu
24.5.2018
Katherine White & Rishad Habib
Miten vakuuttaa kuluttaja kestäviin valintoihin arjessa – vaikkapa asentamaan aurinkopaneelit kotinsa katolle tai kokeilemaan kasvisruokaa? Mitä haasteita liittyy siihen, että saisi himoshoppaajan ostamaan vähemmän ja kestävämpiä vaatteita?
Kestävä arki koostuu yksinkertaisista teoista. Pienetkin muutokset voivat olla vaikuttavia, jos iso joukko ihmisiä ryhtyy niihin.
Uudet innovatiiviset ratkaisut vaativat uudenlaista otetta kuluttajamarkkinointiin. On tärkeää löytää oikeat argumentit, jotka vetoavat kohderyhmään ja auttavat selättämään kulutusvalintojen taustalla vaikuttavia haasteita. SHIFT-markkinointimalli tarjoaa yrityksille ja yhteiskunnallisille markkinoijille konkreettisia työkaluja kestävän arjen ratkaisujen läpimurtoon.
Tämä selvitys tarjoaa laajan katsauksen kestävää kuluttamista käsittelevään tieteelliseen kirjallisuuteen ja tiivistää lähes 400 julkaisun annin. Analyysin pohjalta luotu SHIFT-markkinointimalli on tarkoitettu markkinoinnin ammattilaisten apuvälineeksi. Selvityksen pariksi on tehty käytännönläheinen työkirja (SHIFT – Sustainable behaviour workbook), joka tarjoaa konkreettisia työkaluja.
SHIFT-raportti
Erweko
Helsinki
2018
80 s.
978-952-347-043-9
978-952-347-044-6
1796-7104
1796-7112
132
kulutuskäyttäytyminen, kestävä kulutus, kuluttaminen, motivaatio, psykologia, sosiaaliset normit, käyttäytymismuutos