Strateginen vastuulllisuus – 20 esimerkkiä keskisuurista yrityksistä
Miten suomalaiset keskisuuret yritykset yhdistävät kestävyyden ja strategisen kilpailuedun? Miten vastuullisuudesta tehdään uutta liiketoimintaa?
Talouden levottomuus, luonnonresurssien hupeneminen ja hyvinvoinnin haasteet laittavat yhteiskunnan vakauden koetukselle kaikkialla maailmassa. Samalla keskustelu yritysten yhteiskunnallisesta roolista käy nyt kuumana. Yhteiskunnallisten haasteiden ratkomiselle on valtava kysyntä.
Yritysvastuu pysyi pitkään asiana, joka oli pakko hoitaa, mutta joka ei merkittävästi vaikuttanut yrityksen muihin strategisiin linjauksiin. Viime vuosina kestävyys on siirtynyt lähemmäksi bisnesstrategian ydintä monien liiketaloustieteilijöiden tuottaman strategia-ajattelun kautta.
Kansainvälisillä areenoilla puhutaan impactista, yhteisestä arvosta ja tietoisesta kapitalismista. Halusimme tietää, miten suomalaisyritykset onnistuvat luomaan näistä mahdollisuuksista kilpailuetua, joten selvitimme mikä on keskisuurten yritysten tapa yhdistää kestävyys ja strateginen kilpailuetu. Tule kuulemaan, miten esimerkiksi Rukakeskus, Futurice ja ZenRobotics yhdistävät vastuullisuuden strategiaansa luoden samalla uusia bisnesmahdollisuuksia.
Keskustelun lähtökohtana on tilaisuudessa julkaistava Sitran ja Demos Helsingin yhteistyössä julkaisema Strateginen vastuullisuus – 20 esimerkkiä keskisuurista yrityksistä -raportti.
Ohjelma:
8.30 Aamupala
9.00
Tervetuloa
Johtava asiantuntija Pekka Salmi, Sitra
Toimitusjohtaja Mikko Routti, Yritysvastuuverkosto FIBS
Strateginen vastuullisuus – 20 esimerkkiä keskisuurista yrityksistä
Tuuli Kaskinen, toiminnanjohtaja, Demos Helsinki
Kolme yritysesimerkkiä:
Miia Porkkala, Partner, Rukakeskus, Pyhätunturi
Hanno Nevanlinna, Head of HR, Futurice
Jufo Peltomaa, VP of Marketing, ZenRobotics
Keskustelua työkaluista ja toteutuksesta
10.30 Tilaisuus päättyy