Puhuuko media samaa kieltä kuin suomalaiset? Kenen maaseudusta mediassa puhutaan?
Miten mediat kirjoittavat maaseudusta? Tunteeko lukija lehtien maaseutukuvan omakseen? Miten kaukana medioiden luomat kuvat ovat suomalaisten maaseudulle tänä päivänä antamista merkityksistä? Entä miten politiikka ja puolueiden ohjelmat vastaavat suomalaisten toiveisiin maaseudusta?
Professori Pertti Alasuutari on tutkinut maaseudusta käytyä julkista keskustelua ja luonut sitä kautta kokonaiskuvan siitä, mitä kaikkea maaseutu tarkoittaa eri puheyhteyksissä ja missä eri konteksteissa maaseudusta puhutaan. Millaisia merkityksiä mediat antavat maaseudulle? Miltä Alasuutarin löydökset näyttävät, kun niitä verrataan Sitran suomalaisten maaseutusuhdetta kartoittavan barometrin uusiin tutkimustuloksiin? Puhuuko media samaa kieltä kuin suomalaiset?
Tule mukaan keskustelemaan aiheesta tiistaina 22.3. klo 14 LeBonK-ravintolaan (Yrjönkatu 24).
Toimittaja, kustantaja Jan Erolan johdolla keskustelemassa ovat Sitran viestintäjohtaja Teppo Turkki, toimituspäällikkö Antero Mukka Helsingin Sanomista, päätoimittaja Lauri Kontro Maaseudun Tulevaisuudesta, sisältöjohtaja Riitta Pollari Sanoma Magazines Finlandista, Suomen Kuvalehden päätoimittaja Tapani Ruokanen sekä ympäristökirjailija Juha Kuisma ja professori Pertti Alasuutari.
Pyydämme Teitä ilmoittamaan osallistumisestanne: https://www.sitra.fi/fi/Yleiset/RegistrationForms/RegistrationForm.htm?id=TIL-01407-4PVPYY&fname=&sname=&email=
Lisätietoja suomalaisten näkemyksistä: ”Sitra selvitti suomalaisten maaseutusuhdetta ja maaseudun kehittämistoiveita”: https://www.sitra.fi/fi/Ohjelmat/maamerkitohjelma/tiedote_20110307_maamerkit.htm
Tilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä internetissä osoitteessa https://www.sitra.fi/fi/Yleiset/seminaaritaltioinnit/seminaaritaltioinnit.htm
Lisätietoja tapahtumasta:
Sitran Maaseudun merkityksistä nimensä saaneessa Maamerkit-ohjelmassa (2010-2014) tunnistetaan huomisen tarpeita ja etsitään uusia tapoja, joilla maaseutu voi vastata esimerkiksi ilmastonmuutoksen, liikkuvan elämäntavan ja kiihtyvän elämänrytmin haasteisiin. Kevään 2011 aikana ohjelmassa tullaan esittämään vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin: Miten suhde maaseutuun vaikuttaa hyvän elämän kokemiseen? Millaista kuluttajakysyntää maaseutuun kohdistuu tulevaisuudessa?
www.sitra.fi/maamerkit