uutiset
Arvioitu lukuaika 3 min

Data-avaruudet ovat digitaalisen tulevaisuuden reiluja rakennuspalikoita

Helsingissä järjestetty Nordic Data Festival 2024 kokosi dataliiketoiminnan edelläkävijät yhteen. Tapahtuman yhteydessä julkistettiin kansallinen data-avaruuskehittämisen yhteistyöverkosto.

Kirjoittaja

Jenna Kiljunen

Asiantuntija, Viestintä ja yhteistyösuhteet

Julkaistu

Ensimmäistä kertaa järjestetty, täyteen varattu pohjoismainen datatapahtuma Nordic Data Festival 2024 keräsi Helsinkiin 10. huhtikuuta datalouden edelläkävijöitä ympäri Eurooppaa.

Yksityisiä ja julkisia toimijoita yhdistäneelle tapahtumalle oli kysyntää. Sitran, VTT:n, Business Finlandin ja Snowflaken yhteisponnistus kokosi paikalle yli 350 aiheesta kiinnostunutta kävijää.

Tapahtuma keskittyi erityisesti data-avaruusteknologioiden tarjoamiin mahdollisuuksiin liiketoiminnassa. Data-avaruuksilla Data-avaruus; tietoalue Yhteisesti sovittujen periaatteiden ja pelisääntöjen muodostama kokonaisuus, joka on tarkoitettu datan jakamiseen ja vaihtoon tietyllä toimialalla tai toimialojen välillä. Avaa termisivu Data-avaruus; tietoalue (data space) tarkoitetaan uusia, organisaatiorajat ylittäviä datan jakamiseen tarkoitettuja teknologioita.

Data-avaruudet luovat yrityksille mahdollisuuksia nopeutetulle kasvulle ja innovaatioille, turvaavat pääsyn tärkeisiin resursseihin sekä mahdollistavat datan myynnin tai jakamisen usean toimijan kesken. Data-avaruusteknologiat ovat juuri nyt erityisen ajankohtaisia, koska ne toimivat mahdollistajina myös tekoälyratkaisujen kehittämiselle.

Digitaalinen tulevaisuus vaatii yrityksiltä uutta ajattelua

Datatalous on lähitulevaisuudessa merkittävä osa liiketoimintaa useimmilla toimialoilla. Tästä huolimatta vain murto-osa suomalaisista yrityksistä näkee datan hyödyntämisen keskeisenä osana omaa toimintaansa. Datataloudesta kiinnostuakseen yritysten on osattava luoda arvoa datasta tai ymmärrettävä, miten dataa voi käyttää oman toiminnan kehittämisessä.

Data-avaruuksista hyötyäkseen yritysten on kehitettävä liiketoimintamalleja, joissa pystytään hyödyntämään oman organisaation ulkopuolista dataa. Valtaosalla suomalaisista yrityksistä on vielä pitkä matka tähän.

Toisaalta, kansainvälisesti katsottuna datatalouden parissa tehdään jo nyt hyvin tuottoisaa liiketoimintaa. Sen luonteeseen kuuluu, että ensimmäisenä liikkeellä olevat tahot keräävät suurimmat hyödyt. Mitä isompiin datamassoihin saa pääsyn, sitä merkittävämmän etumatkan saavuttaa.

Suomesta löytyy yli 30 data-avaruushanketta

Suomi on kiistatta edistyneiden data-avaruusmaiden joukossa. Meiltä löytyy yli 30 data-avaruushanketta 15 eri toimialalla, ja hankkeissa on mukana yli sata organisaatiota. Suomalaiset data-avaruushankkeet ovat silti pääosin varhaisessa vaiheessa ja eurooppalaisittain vertailtuna yritysosallistujien määrä on meillä vähäinen.

Kertynyt data-avaruusosaaminen pitäisi kanavoida entistä laajemmin suomalaisen elinkeinoelämän käyttöön. Jos emme onnistu, se tarkoittaa menetettyä mahdollisuutta ja riskiä suomalaisen datatalouden kehitykselle.

Toimivia esimerkkejä ei tarvitse hakea Eurooppaa pidemmältä. Tapahtumassa esittäytynyt Catena-X on automerkkien yhteistyöverkosto eli ekosysteemi, jossa ovat mukana Volkswagen, BMW, Mercedes ja Ford. Verkostossa jaettu data auttaa autovalmistajia raportoimaan tehokkaammin päästöistä ja jäljittämään autoissa käytettyjen materiaalien alkuperän. Myös Suomessa kannattaa seurata tällaisia kehityssuuntia.

Mistä on kyse?