Hae mukaan uudistamaan pk-yrityksesi liiketoimintaa datan avulla

Sitran IHAN-yritysohjelmassa 30 pk-yritystä lähtee luomaan uutta liiketoimintaa datasta – reilun datatalouden periaatteiden mukaisesti.
Kuva: Topias Dean, Sitra

Kirjoittaja

Mira Nupponen

Asiantuntija, Viestintä ja yhteistyösuhteet, Sitra

Julkaistu

Data on noussut maailman arvokkaimmaksi liiketoiminnan raaka-aineeksi. Kuitenkin Sitran neljässä Euroopan maassa toteuttama yrityskysely osoitti, että vastanneista suomalaisista pienistä ja keskisuurista yrityksistä jopa 46 prosenttia ei tiedä, tuoko datan jakaminen heille uutta kilpailuetua. Pk-yritysten epätietoisuus ei ollut näin korkealla verrokkimaissa (Alankomaat, Ranska, Saksa).

Sitra käynnistää toukokuussa pk-yrityksille tarkoitetun IHAN-yritysohjelman, joka auttaa yrityksiä muuttamaan liiketoimintamallejaan datan avulla. Dataa jakavissa verkostoissa toimiminen on erityisen tärkeää pk-yrityksille, joilla ei lähtökohtaisesti ole hallussaan kaikkia tarvittavia datavarantoja palveluiden tuottamiseksi.

”Vanha suomalainen sananlasku kuuluu: ’ei oppi ojaan kaada’. Harvempi muistaa sananlaskun lopun: ’eikä tieto tieltä työnnä’. Nykyisin käy usein niin, että dataa taitavasti käyttävät yritykset kampittavat kilpailijansa. Uudet keinot ovat tarpeen – sisun ja asenteen lisäksi tarvitaan uusia taitoja. Haluamme tarjota täsmätukea datapohjaisten palveluiden kehittämiseen”, toteaa IHAN-projektijohtaja Jaana Sinipuro.

Yritysohjelma käynnistyy syksyllä 2020 ja kestää kuusi kuukautta. Ohjelmaan mahtuu mukaan 30 pk-yritystä. Haku on auki 9.3–5.6.2020. Lisätietoja ja hakuohjeet löytyvät IHAN-yritysohjelman sivuilta.

 

Uutista päivitetty 27.3.2020 yritysohjelman hakuajan sekä ohjelman ajankohdan osalta. Uutista päivitetty hakuajan osalta 1.6.2020.

Ota yhteyttä
Johtava asiantuntija, IHAN- Ihmislähtöinen datatalous, Sitra

+358 (294) 618 497

jyrki.suokas@sitra.fi

 
Anna Wäyrynen

HANKE

IHAN-yritysohjelma

Reilu datan jakaminen on uusi kilpailuetu. Maksuttomassa, yrityksille tarkoitetussa ohjelmassa kääritään hihat ja lähdetään tekemään datasta liiketoimintaa.

Kirjoittaja

Mira Nupponen

Asiantuntija, Viestintä ja yhteistyösuhteet, Sitra

Julkaistu

Suosittelemme.

Tästä eteenpäin.

Mistä on kyse?