kuvaaja: Jutta Johansson

Julkaistu 15.12.2015

Hitiksi noussut Digital Health @Work avasi latua työhyvinvoinnin digiratkaisuille – seuraavaksi alkaa mentorointi

Digitaalista ratkaisua pidettiin hyvänä ja se johti useimmilla käyttäjillä hyvinvointiin liittyvän tietoisuuden lisääntymiseen sekä tapojen muutokseen.
Kirjoittaja
Kirjoittajan profiilisivu: Jukka Vahti
Johtava asiantuntija, Viestintä ja yhteistyösuhteet, Sitra
Jukka Vahti vastaa uudistumiskyky-teemaan liittyvien Sitran hankkeiden viestinnästä.

Työhyvinvointiin investoiminen on liiketoimintapäätös.  Sijoitukset hyvinvointiin hyödyttävät niin työntekijää, hänen työnantajaansa kuin erilaisia hyvinvointiratkaisuja tarjoavia, isoja ja pieniä yrityksiä. Uudenlaiset digitaaliset ratkaisut antavat hyvinvoinnin edistämiseen aivan uudenlaisia, kiinnostavia mahdollisuuksia.

Tämä oli henki Sitran ja Health Spa -verkoston järjestämässä, Fortumin pääkonttorilla Espoossa joulukuun puolessa välissä pidetyssä Digital Health @Work – Tervettä bisnes -tilaisuudessa. Työhyvinvointi ja siihen liittyvä bisnes kiinnostavat juuri nyt monen eri alan toimijoita. Tästä kertoi paitsi tilaisuudessa virinnyt vilkas keskustelu myös se, että tilaisuuteen ilmoittautua salintäydeltä ihmisiä heti ilmoittautumisen ensimmäisenä päivänä.

Tilaisuudessa esiteltiin Wellbeing Booster -nimisen työhyvinvointipilotin tulokset ja opit, jotka on nyt koottu yhteen julkaisuun. Wellbeing Booster syntyi, kun joukko Suomen keskeisiä työhyvinvoinnin toimijoita, Fortum, Kone, Microsoft Mobile, Nokia, Varma, Ilmarinen ja Sitra, lähti kehittämään uusia innovaatioita työhyvinvoinnin haasteiden ja digitalisaation mahdollisuuksien rajapinnasta. Tavoitteena oli paitsi parantaa kunkin organisaation työhyvinvoinnin johtamista, myös tukea uusien suomalaisten yritysten menestystarinoiden syntymistä. Hankkeen tuloksia esitteli Sitran johtava asiantuntija Eero Raunio.

”Oli hienoa saada yhteen näin iso joukko alalla toimivia erilaisia organisaatioita. Toivottavasti näemme lisää uusia yhteistyömuotoja tulevaisuudessa. Kovalla työllä ja osaamista yhdistämällä Suomeen voi syntyä uusi merkittävä toimiala”, Raunio sanoo.

Digital Health @Work –tilaisuuden esitykset käsittelevät julkaistun raportin pääkohtia. Kokemuksistaan ja näkemyksistään tilaisuudessa kertoivat muun muassa Mikael Frisk Fortumilta sekä Juha Äkräs Hintsa Performancelta, sekä Jouni Turunen Nokialta ja Kerttu Tuomas Koneelta Tilaisuudessa lavalle pääsivät myös muun muassa Reaktor Ventures, Vertical ja StartupHealth. Puheenvuoroissa käsiteltiin niin digitalisaation mahdollisuuksia ja sen mukanaan tuomia maailmanlaajuisia muutostrendejä, henkilöstöjohtamista kuin uudenlaisia, tulosperusteisia sijoitusmalleja. Kaikki tilaisuuden esitykset löydät täältä.

Tilaisuuteen oli ilmoittautunut noin 175 digitaalisesta työhyvinvoinnista kiinnostunutta henkilöä.  Osallistujat edustivat suurten yritysten henkilöstöhallintoa ja kehitysorganisaatioita, digitaalisen terveyden startup-yrityksiä, mittausteknologiayrityksiä, työterveysyhtiöitä, vakiintuneita työhyvinvointipalveluita sekä alan tutkijoita.

Pilotti lisäsi tietoutta ja muutti elintapoja

Wellbeing Booster -pilottiin kutsuttiin yli 600 työntekijää viidestä organisaatiosta, jonka lisäksi muodostettiin noin 200 työntekijän vertailuryhmä. Pilotin käyttöjakso oli 4-5 kuukautta. Käyttäjäkyselyn perusteella digitaalista ratkaisua pidettiin hyvänä ja se johti useimmilla käyttäjillä hyvinvointiin liittyvän tietoisuuden lisääntymiseen sekä tapojen muutokseen. Lähes kaksi kolmesta olisi myös suositellut Wellbeing Boosteriin osallistumista kollegalle.

Suomeen on viime vuosina syntynyt satoja hyvinvointialan startup-yrityksiä, joista suurin osa tavoittelee kasvua kansainvälisillä markkinoilla. Hankkeen aikana havaittiin, että monen startup-yrityksen toiminta lähtee usein kuitenkin teknologia edellä. Asiakkaiden tarpeita ei välttämättä tunneta riittävän hyvin, jonka vuoksi kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa. Asiakkaiden ja ratkaisutoimittajien avoimen yhteistyön havaittiin johtavan molempia osapuolia hyödyttävään kehittymiseen.

Hankkeen hyvien kokemusten innoittamana tammi-helmikuussa käynnistyy työhyvinvointiyrityksille suunnattu mentorointikokeilu, jossa kokeneet yritysten henkilöt tarjoavat kasvaville yrityksille tukea ostajan näkökulmasta. Mentoreita tulee olemaan 3-5 ja kesto kolme kuukautta (sisältää 3×2 tunnin sessiota). Yrityshaku käynnistyy 11.1.2016. Lisätietoa hausta löydät lähempänä haun käynnistymistä sitra.fi:tä ja Sitran some-kanavia seuraamalla.


Mistä on kyse?