Arvioitu lukuaika 2 min

Ikäihmisten palvelutori opastaa ja palvelee

Photo: Ronan Browne

Kirjoittaja

Kirsi Suomalainen

Asiantuntija, Viestintä ja yhteistyösuhteet, Sitra

Julkaistu

Ikäihmisten palveluihin tarvitaan uudenlaisia toimintamalleja. Kuntien taloudellisesti tiukka tilanne vaatii toimia, mutta myös yhteiskunnan ja ikäihmisten odotukset ovat toisenlaisia kuin ennen. Olemme siirtyneet pois vanhuuden lepoa ja rauhaa kaipaavasta yhteiskunnasta. Palvelutori-malli on esimerkki uudenlaisista palveluista. Tampereella kokeiltu toimintamalli leviää Turkuun, Poriin ja Raumalle.

”Ikäihmiset ovat valmiita jäämään eläkkeelle, mutta kaipaavat levon sijaan toimintaa. Nyt kaivataan tatsia ja tekemistä,” kiteytti Eeva Päivärinta Sitrasta Tampereella 30.9. pidetyssä ikäihmisten palveluita koskeneessa seminaarissa.

Palvelutori on iäkkäille ja heidän omaisilleen tarkoitettu päivittäinen ohjaus- ja neuvontapalvelu, joka auttaa löytämään ratkaisuja itsenäiseen ja mielekkääseen elämään. Se yhdistää palvelut, tekijät ja asiakkaat. Palvelutorimallia on kokeiltu Tampereella jo koko kaupungin tasolla Kotitorilla, nyt se viedään kaupunginosiin Lähitori-nimellä. Lähitori on palvelukeskus 2.0. Lähitori on tulevaisuuden palvelukeskus, jossa voi viettää aikaa ja osallistua toimintaan. Uutena sen keskiössä on neuvonta ja ohjaus. Lähitoreilla korostetaan myös paikallisuutta.

”Sitra lähtee nyt levittämään Kotitorin pohjalta kehitettyä Palvelutori-mallia Turkuun, Poriin ja Raumalle. Hyvää toimintamallia pitäisi pystyä monistamaan myös niihin paikkoihin, jotka eivät ole mukana Sitran rahoituksessa, jotta pyörää ei tarvitse keksiä moneen kertaan,” kertoi johtava asiantuntija Tuomo Melin Sitrasta.

Johtaja Antti Kivelä Sitrasta kertoi Sitran olevan mukana muutoksessa. Hän kehui Tampereella tehtyä Kotitoria hyväksi malliksi. Sitra on ollut luomassa myös Ylöjärven terveyskioskia.

”Uusia palveluja kannattaa kokeilla rohkeasti, ei kannata ensimmäisenä miettiä, mikä on lain puitteissa mahdotonta,” kannusti Kivelä.

”Vanhat keinot eivät riitä vastaamaan uusiin haasteisiin. On etsittävä uusia tekemisen tapoja. Tampereella on päästy alkuun, mutta on hyvä kuulla, miten muut kunnat ovat lähteneet asiaa ratkaisemaan,” totesi apulaispormestari Mikko Aaltonen Tampereen kaupungilta.

Lisätietoja

Ikäihmisten palvelut muuttuvat yhteiskunnan mukana
(Tampereen kaupungin uutinen seminaarista sekä aineistolinkit 13.10.2014)

#palvelutori

Aihe

Ikäihmiset

Eläkeläiset ovat voimavara. Ikäihmiset haluavat ottaa vastuuta omasta elämästään ja päättää palveluistaan itse. Sitra toteutti vuosina 2013-2015 projekteja liittyen ikäihmisille suunnattuihin palveluihin.

Kirjoittaja

Kirsi Suomalainen

Asiantuntija, Viestintä ja yhteistyösuhteet, Sitra

Julkaistu

Mistä on kyse?