Julkaistu 25.11.2016

Jokaisella oma virtuaaliklinikka kotona: ”Tällä kertaa suomalaiset menivät liian pitkälle”

Monipuolisesti eri tietolähteitä hyödyntävä oirearvio jonottamatta sekä tarpeen mukaan etäyhteys terveydenhuollon ammattilaisiin. Virtuaaliklinikan myötä jokaisella suomalaisella on pian oma terveysklinikkansa kotonaan.

Jos selkäsi on kipeä ja haluat päästä puhumaan vaivastasi terveydenhuollon ammattilaisille, olet todennäköisesti tottunut hakeutumaan omalle terveysasemallesi tai työterveyshuoltoon.

Tällaisessa tilanteessa toiset ovat selvinneet vähemmällä jonottamisella kuin toiset ja käytännössä kaikkien on pitänyt siirtyä fyysisesti vastaanotolle, tuottipa liikkuminen tuskaa tai ei.

Sitran ja yhteistyökumppanien kehittämä virtuaaliklinikka-konsepti tuo digitalisaation hyödyt, eli esimerkiksi ajansäästön ja entistä kokonaisvaltaisemman hoidontarpeenarvion ja hoidon, kaikkien suomalaisten ulottuville.

”Salainen ase” tarjoaa tarpeen mukaan tietoa, apua ja omahoito-ohjeita

Voit tutustua virtuaaliklinikkaan tarkemmin katsomalla oheisen, vastajulkistetun videon, joka tarkastelee suomalaisen terveydenhuollon ”salaista asetta” kansainvälisestä näkökulmasta.

”Suomalainen terveydenhuolto on maailmankuulu. Tällä kertaa he ovat kuitenkin menneet liian pitkälle. Kuvittele, että jokaisella suomalaisella on oma yksityinen terveysklinikka kotonaan”, videon selostaja toteaa.

Video kertoo tarinan miehestä, joka hakeutuu selkäkivun vuoksi virtuaaliklinikalle ja saa sen kautta vaivaansa ammattiapua.

Palvelussa asiakkaan rooli on aktiivinen ja hoitosuositukset yksilöllisiä. Virtuaaliklinikka yhdistää palvelun käyttäjän itse antamat tiedot terveydenhuoltojärjestelmän potilastietoihin ja tutkittuun lääketieteelliseen tietoon. Tietojen pohjalta virtuaaliklinikka ja tarvittaessa terveydenhuollon ammattilaisista koostuva moniammatillinen tiimi tekevät hoitotarpeenarvion, joka voi olla esimerkiksi etäyhteys lääkäriin tai fysioterapeuttiin tai omahoito-ohjeita.

Virtuaaliklinikka auttaa oirearvioiden ohella myös terveyden ylläpidossa. Palvelussa voi tehdä sähköisen terveystarkastuksen ja selvittää sen avulla, missä kunnossa oma terveys on. Tarpeen mukaan palvelun kautta on mahdollisuus saada monipuolista tukea elämäntaparemontteihin – sekä sähköisesti että terveydenhuollon ammattilaisilta.

Hämeenlinna etulinjassa – yhä enemmän rutiinimittauksia kotona

Hämeenlinnan kaupunki kulkee virtuaaliklinikan kehittämisen etulinjassa minunterveyteni.fi-palvelullaan, joka on ollut kaikkien hämeenlinnalaisten käytössä vuoden 2015 alukupuolelta alkaen. Palvelukonsepti ei ole vielä valmis, vaan sitä kehitetään jatkuvasti.

Tämän vuoden aikana olemme lisänneet palveluvalikoimaan asiakkaiden etämittaukset verenpaineen, diabeteksen ja astman hoidossa. Videoyhteyspalvelujen avulla olemme voineet tarjota uudenlaisia asiointitapoja asiakkaille”, Hämeenlinnan kaupungin sähköisten palvelujen projektipäällikkö Ilona Rönkkö kertoo.

Virtuaaliklinikka-konsepti valittiin alkuvuodesta 2016 kansallisten sähköisten terveyspalvelujen malliksi. Konseptin kansallistamista tehdään parhaillaan ODA-projektissa (omahoito ja digitaaliset arvopalvelut), joka on osa hallituksen kärkihanketta julkisten palvelujen digitalisoimiseksi ja josta löydät lisätietoa täältä.

Virtuaaliklinikan kehitystyötä Sitrassa vetänyt Tuula Tiihonen puolestaan sanoo, että aika on vihdoin kypsä siihen, että ihmisille tarjotaan mahdollisuus hoitaa omaa terveyttään koskevat asiat kotisohvalta käsin ilman jonottamista.

”Tämä on ollut mahdollista monilla muilla toimialoilla jo pitkään ja nyt vihdoin myös terveydenhuollossa. Samalla terveydenhuollon ammattilaistenkin aikaa säästyy ja se voidaan ohjata hoitotyöhön jonottamisen ja ruuhkien hallinnoimisen sijaan”, Tiihonen sanoo.

Mistä on kyse?