archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Unohda innovointi – keskity arvonluontiin

Miten yritykset löytävät innovatiivisia ratkaisuja ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia? Mitä on ihmislähtöinen innovaatiotoiminta? Näihin kysymyksiin vastataan tuoreessa Unohda innovointi - keskity arvonluontiin -julkaisussa.

Julkaistu

Miten yritykset löytävät innovatiivisia ratkaisuja ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia? Mitä on ihmislähtöinen innovaatiotoiminta? Millaiset tuotteet tai palvelut tulevat osaksi ihmisen arkea? Näihin kysymyksiin vastataan tuoreessa Unohda innovointi – keskity arvonluontiin -julkaisussa.

Unohda innovointi – keskity arvonluontiin kertoo seitsemän suomalaisen yritysesimerkin voimin, miten innovaatiotoimintaa tulisi kehittää. Selvityksen tekijät haluavat kiinnittää huomiota uudenlaisiin, yllättäviin ja aidosti ihmislähtöisiin toimintatapoihin. Yritysten ja yhteisöjen tulisi toimia toisin, mikäli ne haluavat aidosti luoda arvoa asiakkaalle.

Tavaran tai palvelun käyttäjällä on tietoa, jota yritykset tarvitsevat kipeästi, mutta osataanko tätä tietoa etsiä ja käyttää. Taloudellisen arvon ohella innovaatiotoiminnassa on ymmärrettävä sosiaalista arvoa ja merkityksellisiä erontekoja. Ihmislähtöisellä innovaatiotoiminnalla etsitään tapoja tukea asiakkaiden arvopyrkimyksiä.

Sitran ja Tekesin rahoittamaan selvitykseen on koottu mm. suosituksia innovaatiotoiminnan kehittämiseksi. Suosituksissa korostetaan esimerkiksi asiakaslähtöisyyttä, ammattitaitoista innovaatiojohtamista, uudenlaisen osaamisen merkitystä, innovointia pienissä henkilökohtaisen vastuun säilyttävissä tiimeissä ja nopeaa pilotointia palautteen keräämistä varten.

Ihmislähtöisiä innovaatiokäytäntöjä tarkastellaan seitsemän suomalaisen esimerkin avulla. Valitut innovaatioesimerkit ovat seuraavat: yhteisöllinen asuminen, Golla, Tapiola, Sulake, Sinebrychoff, Kone ja Stora Enso.

Julkaisun tiedot

Unohda innovointi – keskity arvonluontiin
Minna Ruckenstein, Johannes Suikkanen, Sakari Tamminen
Sitra 291.
ISBN 978-951-37-5893-6 (nid.)
ISSN 0785-8388 (nid.)
ISBN 978-951-563-704-8 (URL:http://www.sitra.fi)
ISSN 1457-5736 (URL:http://www.sitra.fi)

Lataa julkaisu (pdf-tiedosto) »
Painetun julkaisun tilaukset osoitteeseen julkaisut@sitra.fi.

Lisätietoja

Minna Ruckenstein, tutkija, Helsingin yliopisto, Sosiaali- ja kulttuuriantropologia
Puh. (09) 1912 3844, etunimi.sukunimi@helsinki.fi

Johannes Suikkanen, toimitusjohtaja, Gemic Oy
Puh. 050 355 7001, johannes@gemic.fi  

Sakari Tamminen, tutkimusjohtaja, Gemic Oy
Puh. 050 361 4650, sakari@gemic.fi

Timo Hämäläinen, Sitra Fellow, Sitra, Strateginen uusiutuminen
Puh. (09) 6189 9256, etunimi.sukunimi@sitra.fi

Jari Romanainen, johtaja, Tekes
Puh. 010 605 5703, etunimi.sukunimi@tekes.fi  

Mistä on kyse?