artikkelit
Arvioitu lukuaika 4 min

Jankutuksesta syntyi bisnesidea

Kirjoittaja

Julkaistu

Esa Riikonen (kuvassa keskellä) tuli mukaan The Pop-Up Companyn yrittäjyyspilottiin vain saadakseen siskon hiljaiseksi, mutta tuloksena syntyikin bisnesidea.

”Rehellisyyden nimissä pitää sanoa, että en halunnut tulla tänne ollenkaan, mutta isosisko jankutti, että tämä juttu sopisi mulle. Lähdin mukaan oikeastaan vain, että saisin sen hiljaiseksi”, sanoo tänään 30 vuotta täyttävä sosionomiopiskelija Esa Riikonen. Haastattelun aluksi hän varoittaa kärsivänsä puheviasta.

”Jos tulee pitkiä taukoja, älä sulje puhelinta, vaan odota kärsivällisesti”, hän neuvoo.

Riikonen on yksi The Pop-Up Companyn yrittäjyyspilottiin osallistuvista kolmestakymmenestä jyväskyläläisestä. Valtaosa heistä on nuoria, mutta ikäjakauma ulottuu 64 vuoteen asti. Joukossa on työttömiä, opiskelijoita, yrittäjiä, työssäkäyviä ja eläkeläisiä. Tavoitteena on, että viikon mittaisen valmennusjakson jälkeen poppariyrittäjät aloittavat oman resurssiviisaan tuotteen tai palvelun myynnin The Pop-Up Companyn puitteissa ja muokkaavat liikeideaa edelleen kokemusten perusteella.

Vastahakoisen Riikosen kokemukset työpajasta ovat olleet yllättävän myönteisiä.

”Heti ekana päivänä mietin, että tämä on ihan hämmästyttävää. Yksi ryhmässä heittää yhden lauseen, toinen toisen, ja yhtäkkiä mulla on valmis bisnesidea”, Riikonen sanoo.

”Ihmiset kertovat, mistä he tykkäävät tai missä he ovat hyviä – ja heitä rohkaistaan. Mun juttu ei lähtenyt oikeastaan mistään suuresta voimavarasta vaan pikemminkin intohimosta. Vietän tavallisesti paljon aikaa tietokoneella, ja nyt kone on rikki. Mietin, että olisi hienoa, jos voisin ostaa jonkun vanhan koneen varaosiksi ja korjata sillä oman koneeni. Siitä syntyi idea rikki.fi:stä.”

Jos ideasta tulee totta, rikki.fi:stä tulee huuto.netin tapainen palvelu, jossa myydään ja ostetaan vanhoja rikkinäisiä koneita ja laitteita halvalla. Sitä kautta voidaan myydä vaikka toimimaton, uudehko plasmatelevisio tai vanha silitysrauta, korjauspalveluja – tai vaikka keskustella tyyppivioista ja korjausvinkeistä.

”Ei tässä varmaan kauhean suuret rahat liikkuisi, mutta tämä rohkaisisi resurssiviisaaseen toimintaan ja pidentäisi tavaroiden käyttöikää. Monelle palvelu olisi varmasti hyödyllinen”, Riikonen sanoo.

Puhevian ja ADHD:n kanssa elävä Riikonen on työpajassa miettinyt myös, miten ylivilkkauden voisi kääntää kehityshäiriöstä myytäväksi voimavaraksi. Hän on jo pitänyt ADHD:STä luentoja, jotka ovat olleet hyvin suosittuja. Nyt hän on kehitellyt The Pop-Up Companyn suojissa eräänlaista vaihtoehtoista sosiaaliasemaa, Jyväskylän moniammatillista toiminnanohjausta, jossa eri kehityshäiriöistä kärsivät voisivat yhdessä tehdä töitä, kohentaa ympäristöään ja saada samalla vertaistukea.

”Saa nähdä, mitä ideoille tapahtuu. Yleensä suuntaan sinne, missä on liekkejä, ja jos nämä jutut ottavat tulta, olen kyllä valmis tekemään niiden eteen töitä”, Riikonen nauraa.

Viikon mittainen The Pop-Up Companyn yrittäjyyspilotti käynnistyi Jyväskylässä yhteistyössä Sitran Kohti resurssiviisautta -hankkeen kanssa. Pilotissa kehitetään toimintamallia, joka madaltaa yrittäjäksi lähtemisen kynnystä ja mahdollistaa yritystoiminnan nopean käynnistämisen ilman investointeja yrityksen muotoon ja ilman peruuttamattomuuden tuntua. Pilotti toteutetaan Jyväskylässä tämän kesän aikana.

Pilotissa pyritään ensisijaisesti synnyttämään resurssiviisaita yrityksiä: sellaisia, jotka edistävät luonnonvarojen viisasta käyttöä tai toteuttavat sitä omassa toiminnassaan. Tavoitteena on kokeilla liikeideoita käytännössä, kehittää niitä edelleen ja synnyttää uutta resurssiviisasta liiketoimintaa. Pilotista saadut opit kootaan yhteen ja niitä käytetään hyväksi Kohti resurssiviisautta -toimintamallin kehitystyössä.

Kohti resurssiviisautta -hanke on mukana pilotissa, koska resurssiviisaus vaatii uusia ideoita ja uutta tekemistä, ja yrittäjyys on hyvä keino saada näitä asioita tapahtumaan. Uusi yritystoiminta on luontevasti resurssiviisasta, se vahvistaa paikallistaloutta ja synnyttää uusia ideoita ja menestystarinoita.

Kun seuraat Sitran Resurssiviisaus-hankkeen verkkosivuja, pysyt kärryillä myös siitä, miten Esa Riikosen ja muiden The Pop-up Companyn yrittäjien bisnesideat kehittyvät.

Mistä on kyse?