Julkaistu 10.10.2017

Osaamisbotti kaivaa esiin työnhakijoiden piilevän osaamisen

Työnhakija voi sanoa hyvästit lomakkeiden täyttelylle, sillä Osaamisbotti kaivaa esiin hänen piilevät taitonsa. Samalla työvoimapalvelujen aikaa säästyy.

Työnhakija klikkaa linkkiä, jonka kautta hän saa Skypessä kontaktin nimeltä Osaamisbotti. Työnhakija ja Osaamisbotti käyvät tekstimuotoisen keskustelun. Botti kysyy kysymyksiä ja työnhakija vastaa. Botti saattaa palata kysymyksiin yhä uudelleen ja kysyä niitä uusin tavoin. Näin se kaivaa esiin työnhakijan piileviä taitoja ja kykyjä.

Osaamisbotti on jo ollut käytössä Tampereen kaupungilla, kertoo sitä kehittävässä tiimissä mukana oleva Tommi Koistinen.

– Palaute työnhakupalveluiden OMA-valmentajilta on ollut hyvää: heistä osaamisbotti on aktivoiva ja kevyt sekä selkeä käyttää, Koistinen kertoo. (OMA on kirjainlyhenne, joka tulee sanoista osaaminen, motivaatio ja aktiivisuus.)

Osaamisbotti on uusi digitaalinen ja aktivoiva työllistämispalvelu. Sen ydintoiminnot ovat piilevän osaamisen kartoittaminen, työnhakijan aktivointi ja tavoitteiden seuranta. Se korvaa lomakkeiden täyttelyn työnhakijan haastattelulla.

Osaamisbotti tukee työvoimapalveluiden OMA-valmentajaa ja on tämän työpari. Botti vapauttaa OMA-valmentajan työaikaa rutiinitehtävistä.

– Yleensä OMA-valmentaja soittaa työnhakijalle ensimmäisen puhelun, jonka aikana hän yrittää kartoittaa työnhakijan piilevää osaamista, Koistinen kuvaa. Nyt tämä taustatyö on automatisoitu. Se auttaa myös työnhakijaa.

– Puhelu on monelle ihmiselle liian nopea tilanne, jossa on vaikeaa keksiä vastauksia, Tommi Koistinen sanoo.

Osaamisbotin haastattelussa vauhdin voi päättää itse, ja keskustelun voi keskeyttää ja jatkaa sitä myöhemmin.

Keskustelun perusteella botti rakentaa työnhakijasta osaamisprofiilin, joka tiivistetään erityiselle osaamiskortille. Se on hieman tavallista CV:tä muistuttava pdf-tiedosto, jossa on hakijan profiiilikuva. Osaaminen on nostettu selkeästi ja tiiviisti esiin.

Iso muutos työvoimapalveluissa on, että osaamisbottia voi käyttää päivittäin. Aiemmin on ollut tyypillistä, että työnhakijaan on ehditty olla yhteydessä vain kolmen kuukauden välein.

– Osaamisbotti muuttaa kommunikoinnin ihan eri tasolle. Se voi ottaa yhteyttä ja kysyä, onko työnhakijalle uutta kerrottavaa. Tampereen kokeilussa on saatu selville, että aktiiviset Osaamisbotin käyttäjät ovat työllistyneet tehokkaasti, Koistinen kertoo.

Alkuperäinen idea lähti siitä, että etenkin korkeakoulutettujen ihmisten työpaikoissa osaamisen tarve saattaa nykyään muuttua nopeasti. Yhtenä kuukautena on tarvetta tietylle osaamiselle, mutta seuraavana tarvitaankin jo jotain uutta. Osaamisen ja sen kehittämisen tukemiseen ei usein esimiestyön aika riitä.

Osaamisbotti katsoo eteenpäin. Se ei kysele vain entistä työhistoriaa ja työpaikkoja, vaan selvittää, mitä työnhakija osaa ja mitä tämä voisi tehdä. Siitäkin syystä nuoret ovat Osaamisbotin selkeä kohderyhmä.

– Nykynuoret eivät tykkää soitella puhelimella, vaan he ovat tottuneet käyttämään somekanavia. Niitä voi käyttää milloin haluaa, ja kontrolli on täysin nuorella itsellään.

Osaamisbotti

Idea 2 minuutissa

Mikä? Osaamisbotti, henkilökohtainen ohjelmistorobotti oman osaamisen kehittämiseen.

Kenelle? Työnhakijoille ja työnantajille.

Minkä ongelman se ratkaisee? Osaamisen tunnistamiseen ja tukemiseen ei ole kevyitä, käyttäjäystävällisiä ja moderneja työkaluja.

Miten se toimii? Pilotti toimii Skypessä, jatkossa palveluun lisätään myös Facebook Messenger ja Slack.

Mikä siinä on uutta? ”Keskustelurobottia käytetään uudella tavalla. Hakukoneelle pitää osata esittää kysymyksiä, mutta tässä tapauksessa osaamisbotti kysyy ja ihminen vastaa.”

Lue lisää: osaamisbotti.fi

Seuraa meitä

Twitterissä

osaamisbotti.fi

 

Tiimi

Tommi Koistinen, tiiminvetäjä, keynote‐guru, tekniikan lisensiaatti.

Jaana‐Piia Mäkiniemi, sosiaalipsykologi, tohtori, ihmisen ääni.

Jussi Lampainen, tiimin ohjelmistoarkkitehti, bottien ja rajapintojen supermies.

Janne Granfors, tiimin visuaalinen suunnittelija, HR‐osaaja.

Jari Ovaskainen, tiimin MBA-myyntitykki, asiakkaan ääni.

 

Ota yhteyttä

Tommi Koistinen

ttkoistinen@gmail.com

+358449719337

Ota yhteyttä
Projektikoordinaattori, Yhteiskunnallinen koulutus, Sitra

+358 (294) 618 471

salla.nurminen@sitra.fi

Mistä on kyse?