archived
Arvioitu lukuaika 3 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Resurssiviisas rautakauppa

Kirjoittaja

Lilli Linkola

Asiantuntija, Avainalueratkaisut

Julkaistu

Brittiläinen rautakauppaketju B&Q näyttää mallia resurssiiviisauden juurruttamisesta suuryrityksen ydinstrategiaan.  Suunnilleen suomalaista K-Rautaa tai Starkkia vastaavaa B&Q:lla on 350 myymälää ympäri Brittein saaria ja vuotuinen myynti yhteensä lähes neljä miljardia euroa. Menestyksen takana on sitoutunut johto, oikeat kumppanit – ja edistyksellinen kestävän kehityksen strategia.

B&Q:n sparraajana ja pitkäaikaisena yhteistyökumppanina resurssiviisaan strategian kehittämisessä toimii brittiläinen One Plane Living -periaatteet kehittänyt järjestö Bioregional.  Bioregionalin tarjoama onnistumisen resepti on selkeä: 1. Resurssiviisauteen koulutetut työntekijät, 2. Kestävyyden parantaminen asia kerrallaan ja 3. Asiakaslähtöisyys.

B&Q:ssa kestävä kehitys on leivottu jokaisen työntekijän tehtävänkuvaukseen. Henkilöstöosaston rooli kestävän kehityksen viemisessä läpi organisaation on erittäin tärkeä: Kaikki työntekijät on koulutettu ymmärtämään, minkälaisia haasteita ilmastonmuutos ja hupenevat resurssit aiheuttavat ja kuinka ihmisten tulisi elää reilummin, jotta yhden maapallon tarjoamat resurssit riittäisivät kaikille tasaisesti.

B&Q:ssa ekologista jalanjälkeä pienennetään kokonaisvaltaisesti. Energia-, tila- ja logistiikan tehokkuuden lisäksi paljon huomioita on kiinnitetty tuotevalikoiman ekologisiin ja sosiaalisiin vaikutuksiin. Ensimmäiseksi One Planet Living -periaatteita on sovellettu maaleihin, puutavaraan ja puutarhanhoitoon liittyviin tuotteisiin. Tuotteita kehitettäessä on ekoinnovaationa syntynyt muun muassa taimien kasvatusalusta, joka muistuttaa teepussia. Taimet voidaan istuttaa suoraan maahan pusseineen ja taimien kuljetuslaatikon voi käyttää uudelleen taimikasvatuslaatikkona. Ratkaisun avulla on vähennetty muovijätettä ja kuljetustilan tarvetta huomattavasti – B&Q myy miljoonia taimia vuosittain – mutta ennen kaikkea uudella innovaatiolla on saatu tyytyväisempiä asiakkaita helpottamalla istutustyötä.

Asiakkaiden tyytyväisyys on B&Q:lle kaikkein tärkeintä, mutta B&Q pienentää aktiivisesti myös asiakkaidensa ekologista jalanjälkeä. Kauppa ei merkitse erikseen One Planet Living -periaatteet täyttäviä tuotteita vaan tähtää siihen, että asiakas voi myymälään astuessaan luottaa, että asiat tehdään oikein ja kaikki tuotteet ovat vastuullisesti ja ympäristöystävällisesti tuotettuja. Esimerkiksi kaikki kaupassa myytävä puu on kestäväksi sertifioitua. B&Q ohjaa asiakkaitaan aktiivisesti hyviin valintoihin. Esimerkiksi puutarhapuolella kyltit neuvovat, mitkä kukat ovat pölyttäjille erityisen tärkeitä. 

Määrätietoisen työn ansiosta yrityksen hiilijalanjäljen kasvu on saatu kuriin ja seuraavaksi ponnistellaan sen pienentämiseksi. B&Q Suttonissa aiotaan pystyttää 20 kilowatin edestä tuulivoimaa nelikerroksisen rakennuksen katolle. Kattotuulivoiman odotetaan vähentävän myymälän hiilijalanjälkeä 50 prosenttia. 

Seuraavan kerran kun käy hankkimassa tarpeita remonttiprojekteihin, voisi kenties rohkaista omaa lähirautakauppiastaan brittiesimerkin avulla.

Blogi on osa Resurssiviisaita yrityksiä maailmalla -sarjaa, joka kertoo uuden polven yrityskonsepteista, luonnonvaroja säästävistä ja päästöjä vähentävistä bisnesmalleista ja niiden oivaltavista markkinointikeinoista.

Mistä on kyse?