archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Yhteistä pöhinää!

Yhteiskunnallisen markkinoinnin oppeja on jaettu Suomessa verkostomaisesti. Monta kokkia ja monta soppaa on ollut hyvä asia, kirjoittavat Sosten Erica Mäkipää ja Stean Elina Varjonen.

Julkaistu

Yhteiskunnallisen markkinoinnin tavoitteena on muutos, josta hyötyvät sekä yksittäiset ihmiset että koko yhteisö. Maailmalla sen avulla on onnistuttu vähentämään nuorten tupakointia, lisäämään kondomin käyttöä ja vähentämään alkoholista johtuvia liikennekuolemia sellaisissa ryhmissä, joita on vaikea tavoittaa perinteisin keinoin.

Verkostomainen yhteistyö yhteiskunnallisen markkinoinnin edistämiseksi on kantanut Suomessa pitkälle. Aihe on totisesti yhteinen, eikä kenenkään oma! Aktiivisia toimijoita ovat olleet muun muassa STM, Stea ja Sitra, samoin eräät kunnat ja kaupungit, kuten Espoo ja Vantaa.

On mieltä lämmittävää, että yhdessä tehden asiat ovat rullanneet, on vain pitänyt olla hieman malttia rakentaa pohjaa keskustellen. Aidon verkostomallin sijaan toinen vaihtoehto olisi ollut järjestäytyminen, toimintasäännöistä ja työnjaosta sopiminen sekä vastuutahojen ja -henkilöiden nimeäminen – eli asian puristaminen muottiin. Niin ei tehty, vaan yhteistyöhön ovat tarttuneet ne, joille se on sopinut.

Oikea suunta ja tekemisen aktivisuus ovat tärkeämpiä kuin esimerkiksi käsitteistö. Joustavuus sopii hyvin verkostomaisen toiminnan ideologiaan: kun ei liikaa rajoituta ja takerruta, asiat saadaan lentoon. Näin neuvoi meitä jo vuonna 2014 hollantilainen yhteiskunnallisen markkinoinnin asiantuntija Julie Huibregtsen, joka kävi tuolloin Suomessa kertomassa, miten yhteiskunnallista markkinointia on saatu Hollannissa lentoon. ”Don’t be the only ambassador…” oli häneltä hyvä ohjenuora.

Kaikilla meillä on oppimisen avaimet omissa käsissämme, vaikka usein toivotaan, että joku asiaan perehtyneempi ja kokeneempi jakaisi ymmärrystään. Toinen Hollannista saatu vinkki kannusti tarttumaan toimeen: “Just do it, start with looking at your daily work with a Social marketing mindset…!” Tekemällä oppii, mutta samalla koko ajan on kaivattu koulutusta. Parhaimmillaan nämä kaksi yhdistyvät.

Omnia on järjestänyt jo kaksi markkinoinnin erityisammattitutkintoa, jotka ovat painottuneet yhteiskunnalliseen markkinointiin. Myös Hanken pohtii  eMBAkoulutuksen aloittamista aiheen tiimoilta.

Yhtä kaikki kansalaisten käyttäytymiseen vaikuttaminen yhteiskunnallisen markkinoinnin keinoin kiinnostaa yhä useampia.

Huhtikuussa on tulossa seuraava isompi verkostotapaaminen, mikäli haluat kutsun sähköpostiisi, lähetä osoitteesi:  https://www.innokyla.fi/web/verkosto1026981

Lisätietoja:

Kirjoittajat:

Erica Mäkipää, erityisasiantuntija, Soste, Suomen sosiaali ja terveys ry
Elina Varjonen, erityisasiantuntija, STEA, Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus

Mistä on kyse?