Tiimi kuvassa vasemmalta oikealle: Riikka Leppänen, (trendsetteri), Liisa Lahti (oraakkeli), Larri Himma (keulakuva)

Julkaistu 30.09.2018

Eettisen kaupan puolesta ry

Tekstiiliteollisuus on maailman toiseksi saastuttavin teollisuuden ala öljyn jälkeen.

Suomessa heitetään pois arviolta yli 70 miljoonaa kiloa tekstiilijätettä vuosittain, eli 13 kiloa jokaista suomalaista kohden.

Tämä on liikaa!

Syksyn 2018 aikana käynnistyvä #Lempivaatteeni-kampanja kannustaa suomalaisia käyttämään vaatteitaan pidempään.

Tavoitteenamme on, että ekologisesti kestämättömästä pikamuodista tulee historiaa, eikä identiteettiä enää tarvitse luoda vaihtelevan muodin mukaan. Tyylin tulisi olla pidempiaikaista kuin vaihtuva muodin sykli.

Jokainen meistä on myös kyllästynyt vaatteisiin, jotka pahimmillaan hajoavat muutaman käyttökerran jälkeen. Tähän ei tule tyytyä.

#Lempivaatteeni-kampanjassa suomalaisia herätellään ymmärtämään vaateteollisuuden ympäristövaikutuksia sekä tuodaan esiin parempia tapoja uudistaa tyyliään.

Kampanjan aikana Suomalaiset julkaisevat somessa kuvia, videoita ja tarinoita lempivaatteistaan. Emme pyri vain fiilistelemään mitä tahansa sen hetken lempivaatetta, vaan vaatetta, jolla on historia, ja josta on tarina kerrottavana.

Tarinoiden myötä ihmiset saadaan arvostamaan vaatetta, pitämään siitä huolta ja käyttämään sitä, vaikka se ei olisi enää juuri sen vuoden pikamuodin mukaista.

Kampanja huipentuu näyttävään tempaukseen, jossa vuoraamme samanaikaisesti Suomen suurimpien kaupunkien shoppailukadut poisheitettävillä vaatteilla.

On aika muuttaa suhdettamme vaatteisiin! Tule mukaan kertomaan, mikä on sinun lempivaatteesi?

Eettisen kaupan puolesta ry on yksi Maapalloliigan finalisteista.

Mistä on kyse?