Menetelmä
Arvioitu lukuaika 3 min

Laita ihminen keskiöön: Motivaatioprofiilit

Oletko aina halunnut ymmärtää, mikä kannustaa ihmisiä kestävämpiin valintoihin? Tämä työkalu auttaa sinua tekemään parempia päätöksiä.

Kirjoittaja

Sari Laine

Johtava asiantuntija, Luonto ja arki, Sitra

Julkaistu

Motivaatioprofiilien avulla ymmärrät, mitä valintojemme ja tekojemme taustalla piilee. Tämän ymmärryksen avulla voit vauhdittaa kestävää muutosta näiden taustalla olevien motivaatiotekijöiden kautta.

Usein maapallon pelastaminen ei ole päällimmäinen motivaatiomme, kun teemme arjen valintoja. Ensisijaiset motivaatiotekijät liittyvät yleensä terveyteen ja hyvinvointiin, kuten ajansäästöön, yhteisöllisyyteen tai läheisten ilahduttamiseen. Miten voisimme ohjata ihmisiä kohti kestäviä valintoja eri motivaatiotekijöiden avulla?

Tällä menetelmällä emme tarkoita demografista segmentointia, vaan pikemminkin yksilön käyttäytymismallien ryhmittelyä motivaatioprofiileihin. Nuorella suurkaupungissa asuvalla opiskelijalla voi olla samat motivaatiotekijät kuin pienemmässä kaupungissa asuvalla eläkeläisellä. Motivaatiotekijät voivat myös vaihdella eri tilanteissa ja kulttuureissa.

Tämän selvityksen toteuttaminen avaa silmäsi uudelle ajattelutavalle kestävän liiketoiminnan kehittämiseen ja markkinointiin.

Hyödyt

  1. Kestävien elämäntapojen motivaatioprofiilien laatiminen auttaa inspiroimaan ihmisiä toimintaan.
  2. Ihmiset alkavat nähdä kestävät elämäntavat eri näkökulmasta kuin ennen, mikä voi olla heille palkitsevaa ja houkuttelevaa. Kestävä elämä = hyvä elämä.
  3. Profiilit ja työkirja ovat käteviä työkaluja työsi suunnittelussa, ja voit hyödyntää profiileja myös muissa hankkeissa.

Tulokset – Suomi

  • Kymmenet yritykset ja kansalaisjärjestöt ovat käyttäneet motivaatioprofiileja liiketoimintansa/toimintansa suunnittelussa.
  • Monia suomalaisten motivaatioprofiileja koskevia artikkeleita on julkaistu Suomen päämedioissa.
  • Motivaatioprofiilien tarjoamaa näkemystä on käytetty työkaluna kehitysohjelmissa (katso Kiihdytysohjelma yrityksille).

Mitä tarvitaan?

Motivaatioprofiilien lokalisoiminen edellyttää paikallisen kontekstin ja kulttuurin ymmärtämistä. Esimerkiksi Suomessa profiileilla on hieman karrikoidut, kieli poskessa valitut nimet, jotka välittävät niiden merkityksen, mutta vastaava tyyli ei välttämättä toimi omassa maassasi tai omalla alueellasi.

Mieti hyvissä ajoin, miten käytät lopputuloksia – älä tee prosessista, kyselyistä tai profiileista turhan monimutkaisia. Hyödynnä jo valmiita kyselyjä mahdollisimman paljon.

100 fiksua arjen tekoa tai vastaavan kestävän arjen tekojen listauksen olisi hyvä olla valmiina käytettäväksi haastatteluissa.

Lataa metodin PDF-versio (englanniksi): Equip with insight: Motivation profiles (pdf)

 

Mistä on kyse?