Julkaistu 20.05.2017

Uudelleenkäytettävät postipakkaukset palveluna

RePackin uudelleen käytettävät pakkaukset vähentävät verkkokaupassa syntyvän pakkausjätteen määrää. Loppuasiakas saa hyvityksen palauttaessaan pakkauksen postin kautta, mikä mahdollistaa sen että monet pakkaukset palautuvat takaisin. RePack omistaa pakkaukset ja verkkokauppiaat maksavat pakkausten käytöstä.

Ongelma

Verkkokaupan lähetyspakkauksia ei juurikaan käytetä uudestaan. Kun verkkokaupan suosio kasvaa, lisääntyy myös pakkausjätteen määrä.

Ratkaisu: Uudelleenkäytettävät postipakkaukset palveluna

Uudenlaiset pakkaukset ovat valittavissa toimitustavaksi verkkokaupassa asioidessa. Verkkokauppaostoksen mukana tullut pakkaus palautetaan julkiseen postilaatikkoon ilman maksua. Pakkaus kestää vähintään 20 käyttökertaa, jolloin sen hiilijalanjälki on 80 prosenttia kertakäyttöistä muovipakkausta pienempi. Toimintamalli vähentää pakkausjätteen syntyä merkittävästi.

Ansaintamalli ja hyödyt RePackille

RePack solmii leasing-sopimuksia verkkokauppojen kanssa. Ne maksavat RePackille aina asiakkaan käyttäessä toimitustapaa. Valitessaan RePackin toimitustavaksi kuluttaja maksaa 0-4 euron lisämaksun verkkokaupasta riippuen. RePack saa myös provisiomaksuja etuseteleillä verkkokaupoille välitetyistä asiakkaista.

Hyödyt asiakkaalle

Kaupan näkökulmasta toimintamalli edistää asiakkaiden sitoutumista. Kaupat voivat brändäytyä roskattomiksi.

Kuluttaja puolestaan saa pakkauksen palauttamisesta etusetelin, joka on käytettävissä kaikissa RePackia hyödyntävissä verkkokaupoissa.

Faktat

RePack pähkinänkuoressa

Päätoimiala: pakkaukset

Perustamisvuosi: 2011

Liikevaihto: alle miljoona

Kiertotalousratkaisun lanseeraus: Uudelleenkäytettävät toimituspakkaukset lanseerattu 2013.

Henkilöstön koko: 1-10

Kotipaikka: Helsinki

Verkkosivu:  https://www.originalrepack.com/

Mistä on kyse?