Arvioitu lukuaika 1 min

Terveydenhuollon korjaussarja julki

Millaisista aineksista syntyy kestävä terveydenhuolto? Kahdenkymmenen asiantuntijan näkemykset yksissä kansissa.

kuvaaja: Patrik Rastenberger

Kirjoittaja

Jukka Vahti

Johtava asiantuntija, Viestintä ja yhteistyösuhteet, Sitra

Julkaistu

Minkälaisista aineksista työkyky syntyy ja miten sairastuminen vaikuttaa siihen? Miten sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmästämme voitaisiin tehdä aidosti asiakaslähtöinen? Onko palvelujen käyttäjien laajentuva valinnanvapaus uhka vai mahdollisuus?

Muun muassa näitä kysymyksiä käsittelevät kirjoituksissaa 20 eri alojen huippuasiantuntijaa vastikään julkaistussa Terveydenhuollon korjaussarja-kirjassa. Näkemyksiään kestävästä terveydenhuollosta ja soten tulevaisuudesta ovat kirjoittaneet muun muassa julkisen sektorin, järjestöjen, tutkimuslaitosten, yritysten ja tutkimuslaitosten edustajat. Mukana on myös politiikan ja talouden tunnettuja toimijoita.

Kirjan on tehnyt Kestävän terveydenhuollon verkosto, johon kuuluvat Soste, Lääkäriliitto, Tehy, Sitra, AbbVie, YTHS ja Finanssialan Keskusliitto.

”Hanke [Kestävä terveydenhuolto] haastaa ajattelemaan, miten suomalaista terveydenhuoltojärjestelmää ja sen toimintaympäristöä uudistetaan ennakkoluulottomasti ja asiakaslähtöisesti. Samalla on turvattava ihmisten hyvinvonti, työ- ja toimintakyky sekä oikeus mahdollisimman normaaliin elämään sairaudesta tai vammasta huolimatta. ”, kirjoittaa AbbVien strategisten terveyshankkeiden päällikkö Laura Simik kirjan johdannossa.

Simikin mukaan Terveydenhuollon korjaussarja -julkaisun tavoitteena on tuoda näkökulmia ja ajatuksia terveydenhuoltoon, asiakaslähtöisyyteen ja esimerkiksi digitalisaatioon. Tekstit ovat kirjoittajiensa näköisiä eikä niitä ole haluttu yhdenmukaistaa, sillä hankkeen hengen mukaisesti tässäkin erilaisuus on
rikkaus.

Ole hyvä ja tutustu julkaisuun tästä linkistä!

Ota yhteyttä
 
Eveliina Huurre

Aihe

Sote-rahoitus

Terveydenhuollon ongelmina pidetään muun muassa palvelujen käyttäjien keskinäistä epätasa-arvoisuutta ja asiakaslähtöisyyden, koordinaation, kannustimien sekä kustannusten ja laadun läpinäkyvyyden puutetta. Nykyinen järjestelmä keskittyy sairauksien hoitoon, mutta ei tue terveyden edistämistä.

Kirjoittaja

Jukka Vahti

Johtava asiantuntija, Viestintä ja yhteistyösuhteet, Sitra

Julkaistu

Suosittelemme

Mistä on kyse?