Siirry suoraan sisältöön

Julkaistu 27.02.2018

Uusi toimintamalli sydänpotilaiden hoitoon Tampereella

Potilaan arki helpottuu, kun hoitopolku on sujuva ja tieto kulkee. Sydänpotilaiden hoito kootaan laajalla yhteistyöllä saumattomaksi ja kustannustehokkaaksi kokonaisuudeksi Tampereella.
Kirjoittaja
Asiantuntija, Viestintä, Sitra
Kirsi Suomalainen vastaa Hyvinvoinnin palveluoperaattorin, Kestävän talouspolitiikkakoulutuksen ja Työelämäpalkinnon viestinnästä. Työlistalla ovat myös Tajua Mut! -toimintamalli lasten ja nuorten kanssa tehtävään yhteistyöhön, digitaalinen palvelutori ja LATU-toimintamalli työyhteisön kehittämiseen.

Uusi toimintamalli on potilaslähtöinen ja tavoitteena on helpottaa potilaan arkea. Malli perustuu julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden yhteistyöhön. Tavoitteena on järjestää potilaalle saumaton ja kustannustehokas hoitopolku.

Malli soveltuu monimutkaisten ja laajojen hoitokokonaisuuksien järjestämiseen vaikuttavasti ja kustannustehokkaasti. Osapuolet ottavat yhdessä vastuun hoitokokonaisuuden suunnittelusta, toteuttamisesta ja ohjaamisesta sekä jakavat hoitokokonaisuuden tuottamiseen liittyvät riskit ja hyödyt. Avoimuus on keskeinen osa tiivistä yhteistyötä.

”Uudesta lähestymistavasta hyötyvät kaikki tahot, varsinkin asiakas ja veronmaksajat. Arvioimme, että vuositasolla uusi malli voi tuottaa merkittäviä säästöjä samalla kun asiakkaan hoitokokemus paranee”, kertoo Tampereen kaupungin hallintoylilääkäri Arto Lemmetty.

Mallia kehitetään Tampereen kaupungin, Pirkanmaan sairaanhoitopiirin, Tays Sydänsairaalan ja Hämeenmaan Sydänpiirin yhteistyönä. Mallia on tarkoitus laajentaa myös muuhun terveydenhuoltoon ja muihin maakuntiin.

”On aika pyrkiä eroon hajanaisesta palveluverkosta. Tämä on asiakkaan sekä hoidon toteuttajien ja järjestäjien etu. Malli soveltuu monien sellaisten sairauksien hoitoon, jossa on osallisena useita tahoja. Hyviä esimerkkejä ovat diabeteksen, syöpätautien ja mielenterveyden häiriöiden hoito”, kertoo Sitran johtava asiantuntija Kimmo Haahkola.

”Tämä on Suomessa ensimmäinen käytännön sovellus, jossa kootaan yhteen kaikki eri palveluntuottajat ja järjestöt. Mallia voidaan hyödyntää jatkossa myös muissa maakunnissa”, jatkaa Haahkola.

Uuden toimintamallin tuloksia seurataan tarkasti, ja siitä on tarkoitus toteuttaa myös kansainvälinen vertaisarviointi. Toimintamallia kehitetään osana Sitran Sote-järjestäjän työkalut -hankekokonaisuutta.

Lisätietoja

Tiedote Tampereen kaupungin verkkosivuilla 27.2.2018

Mistä on kyse?