Poiminnat
Arvioitu lukuaika 1 min

Matkailu- ja ravintola-alan yritykset hakevat liiketoiminnalleen kasvua datasta

Tieken valmennuksessa opetellaan datan hyödyntämisen mahdollisuuksia. Sitran tuottamat työkalut ja materiaalit ovat osallistujilla ahkerassa käytössä.  

Kirjoittaja

Katri Korhonen

Asiantuntija, Kilpailukykyä datasta, Sitra

Julkaistu

Tieken (Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry) huhtikuussa käynnistämä matkailu- ja ravintola-alan alan yrityksille suunnattu Datasta kasvua -verkkovalmennus jatkuu. Syksyllä valmennuksessa rakennetaan mm. datapohjaisia liiketoimintamalleja sekä määritellään digitaalista asiakaspolkua. Valmennus perustuu Sitran kehittämään ohjelmaan, joka tähtää liiketoiminnan kehittämiseen datan avulla. 

Yksi kevään valmennusjakson tärkeimmistä oivalluksista oli asiakastarpeiden tunnistaminen. On helppoa aloittaa datan käyttö saatavilla olevista teknologioista ja datalähteistä, vaikka haastetta kannattaisikin lähteä ratkaisemaan toisesta kulmasta eli asiakkaiden tarpeiden kartoituksesta.  

”Datan hyödyntämisen voi aloittaa käytännönläheisesti. Esimerkiksi ravintolassa ruuan menekkiä voidaan arvioida soveltamalla vaikkapa paikallista säädataa tai tietoa liikennevirroista”, sanoo Tieken asiantuntija Jussi-Pekka Parkkari.  

Kasvava datatalous luo yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja -malleja. Liiketoiminnassa data on tärkeä kilpailukyvyn raaka-aine, jota selvitysten mukaan suomalaiset yritykset eivät kuitenkaan osaa hyödyntää. Sitran kehittämä Datasta kasvua -ohjelma on suunnattu erityisesti pk-yrityksille, jotka haluavat hyödyntää dataa paremmin liiketoiminnassaan.  
 
Lue lisää syksyllä jatkuvasta valmennusohjelmasta Tieken sivuilta.

Mistä on kyse?