Siirry suoraan sisältöön

Kuva: Esko Lius

Julkaistu 11.05.2015

Koulutus uusiksi kahdessa päivässä

Syntyvätkö innovaatiot viikoissa, kuukausissa vai vuosissa? Oulun kokeilussa uusien koulutus- ja oppimisinnovaatioiden syntyminen kesti kaksi päivää.
Kirjoittaja
Kirjoittajan profiilisivu: Kalle Nieminen
Johtava asiantuntija, Sitra
Kalle Nieminen uskoo valtion vahvaan rooliin innovaatioiden takana. Päivätyössään hän toteuttaa tätä konkreettisesti vetämällä Ratkaisu 100 -haastekilpailua.

Syntyvätkö innovaatiot viikoissa, kuukausissa vai vuosissa? Oulun kokeilussa uusien koulutus- ja oppimisinnovaatioiden syntyminen kesti kaksi päivää.

Oulun keskustassa, Oulun ammattikorkeakoulun Business Kitchenissä on keväisenä keskiviikkona kiire. Viisi tiimiä viimeistelee esityksiään uudesta koulutusinnovaatiosta tuomaristolle. Tässä tapauksessa vuorosanojen hiomisen meneminen viimemetreille sallittakoon. Tiimit ovat nimittäin saaneet toimeksiannon kehittää uutta oppimiseen ja koulutukseen liittyvää konseptia vain reilu vuorokausi sitten. Edessä ovat Education Innovation Hackathonin viimeiset minuutit.

Oulun ammattikorkeakoulu järjesti yhteistyössä Sitran Uusi koulutus -foorumin kanssa hackathonin, jonka tavoitteena oli kehittää uusia koulutukseen liittyviä innovaatioita, yhdistäen teollista internetiä ja koodaamista. Hackathonissa monitieteellisten tiimien tuli rajallisessa ajassa keksiä tekninen tai digitaalinen ratkaisu. Sain kunnian olla mukana tuomaristossa. Tuomariston tehtävänä oli arvioida lopputuotoksen innovatiivisuutta, koulutuksellista merkitystä ja teknistä toteutusta. Kolme parasta tiimiä pääsevät esittelemään innovaationsa Sanoma Prolle ja Roviolle.

Ai mitkä olivat voittajatiimit? Mennään siihen kohta – ensin muutama sana paikasta, jossa hackathon pidettiin.

Yrityshautomoita on noussut Suomeen viimeisten vuosien aikana useita. Hautomot keskittyvät usein start-upin elämän johonkin vaiheeseen. Osa hautomoista keskittyy ideavaiheessa olevien aloittavien start-upien tukemiseen ja auttaa esimerkiksi tiimin löytämisessä, osa taas tarjoaa työtiloja pidemmälle edenneille. Jotkut hautomot tarjoavat oikeusapua ja toiset opastavat yrityksen perustamisen byrokratiassa.

Oulun Torikadun kuusikerroksiset tilat pitävät sisällään tämän kaiken. ”Gamelab, Applab, Labland…” luetteli Oulun Ammattikorkeakoulun opettaja ja Game Labin tiiminvetäjä Kari-Pekka Heikkinen. Heikkinen kertoi, että sisään voi kävellä idean kanssa ja apua saa niin tiimin löytämiseen kuin uuden yrityksen perustamiseen. Saman katon alta löytyy jopa rahoittajia.

Erityisen tästä Oulun Ammattikorkeakoulun yrityshautomosta tekee kaksi asiaa. Ensinnäkin oli hienoa nähdä miten ekosysteemi muodostui useista eri toimijoista. Samalta käytävältä saattoi löytää Oulun kaupungin uusyrityskeskuksen, rahoittajia, Oulun yliopiston väkeä, juridista apua ja yrittäjiä. Toiseksi, Oulun yrityshautomo tarjoaa vaihtuvia palveluita eri vaiheissa oleville yrityksille. Start-upin lähtiessä kasvuun ja tukitarpeiden muuttuessa riittää kerroksen vaihtaminen.

Palataanpa takaisin neljänteen kerrokseen ja Education Innovation Hackatonin pariin. Hackathonissa kolmen kärkeen ylsivät tiimit Buttle for Learning, Blahbot ja Praxis. Buttle for Learning on nappi jonka tavoitteen on helpottaa vertaisoppimista luokissa. Oppilas voi painaa nappia vaikean tehtävän kohdalla, jolloin toisen oppilaan napissa muuttuu väri. Toinen oppilas tietää, että hän voi auttaa luokkakaveriaan tehtävän kanssa. Opettajan kone pitää tästä kaikesta kirjaa.

Blahbot on robotti, jonka tarkoituksen välittää erilaisia tunteita. Ryhmän visiona oli helpottaa ujojen tai kiusattujen oppilaiden koulupäivää. Robotti toimii ikään kuin jäänmurtajana sosiaalisissa tilanteissa.

Praxis ideoi konseptin jonka avulla voidaan tunnistaa informaalia oppimista koulun ulkopuolella. He esittelivät laitteen, joka tunnistaa puhetta ja kerää sieltä sanoja. Näin voidaan mitata esimerkiksi sitä, paljonko oppilas harjoittelee vierasta kieltä arkena.

Ideat ja toteutukset olivat toinen toistaan parempia. Lopuksi jäin miettimään vain yhtä kysymystä: Miten ihmeessä kaikki tämä tehtiin kahdessa päivässä?

Education Innovation Hackathon on osa Sitran Uusi koulutus -foorumin kokeiluja. Mitä muuta foorumi kokeilee? Se selviää täältä.

Mitä muuta koulutuskentällä ideoidaan? Tule seuraamaan Uuden koulutuksen ideapajaa verkossa tiistaina 19.5 klo 15:30-19.00.

Mistä on kyse?