Lue tilaisuuden esitys tästä.
EU vauhdittaa kiertotaloutta asettamalla vaatimuksia tuotteiden digitaalisille tiedoille jo lähivuosina. Digitaaliset tuotepassit ovat keino koota yhteen dataa tuotteiden kestävyydestä, raaka-aineista, materiaaleista ja turvallisuudesta. Ne tarjoavat kuluttajille, asiakkaille ja toimitusketjun toimijoille tietoa läpinäkyvästi ja edistävät vastuullista liiketoimintaa.
Digitaalisia tuotepasseja koskeva sääntely etenee vaiheittain. Mitä hyötyjä ja haasteita se tuo esimerkiksi kaupan alalle?
Suomessa on tehty useita pilotteja eri aloilla digitaalisen tuotepassin konseptin kehittämiseksi ja liiketoimintaratkaisujen kartoittamiseksi. Mitkä olivat logistiikan pilottikokeilun tärkeimmät löydökset ja opit?
Entä haluatko ymmärtää aiheesta lisää ja edistää kehitystä yhdessä? Esittelyssä kotimaista tuotepassikenttää verkottava FINNPASS-hanke.
Keskustelemme aiheesta keskiviikkona 21.5.2024 klo 8.30–9.30.
Tilaisuus kokoaa yhteen yrityksiä, ekosysteemejä ja julkisen sektorin toimijoita keskustelemaan tuotepassia koskevasta sääntelystä sekä sen tuomista liiketoiminta- ja kilpailuetumahdollisuuksista.
Datatalouden tilannehuone -tapahtumien tavoitteena on rikkoa siiloja ja lisätä yhteistä ymmärrystä datatalouden tilannekuvasta. Tervetuloa linjoille ja keskustelemaan!
Tilaisuutta ei tallenneta.
Ohjelma
8.30 |
Tervetuloa
Katri Korhonen, Asiantuntija, Sitra
|
---|---|
Pikakertaus tuotepasseista: mitä, miksi, milloin ja kenelle
Katri Korhonen, Asiantuntija, Sitra
|
|
Digitaalinen tuotepassi: hallinnollinen taakka vai uusien palvelumallien ajuri
Ilari Kallio, johtava asiantuntija, Kaupan liitto
|
|
Logistiikan päästödata tuotepassiin: case Oolannin ranskanperunat
Laura Brander, vastuullisuuskoordinaattori, Orkla Suomi
|
|
Näin pääset mukaan yhteiseen toimintaan: FINNPASS-verkosto
Jaana Keränen, Tutkija, vtt
|
|
Kysymyksiä ja keskustelua
|
|
Mitä on tulossa seuraavaksi tuotepassien kehityksen kentällä?
|
|
9.30 |
Tilaisuus päättyy
|