Tulevaisuusmedia Sitra.fi:tä tehdään suurella sydämellä. Kuvitus: Topias Dean

Julkaistu 24.11.2017

Sitra.fi palkittiin vuoden parhaana sidosryhmämediana

Sitran monimediallinen, sitralaiselle työlle ja sidosryhmille äänen antava verkkosivusto on palkittu ProComin Oma media -kilpailussa vuoden 2017 parhaana sidosryhmämediana.
Kirjoittajat
Päällikkö, Sisäinen viestintä ja kehityshankkeet, Sitra
Sari on viestinnän ja projektityön ammattilainen, jolla on mittava kokemus erilaisten sisältöprojektien toteutuksesta ja johtamisesta. Hänelle mieluisimmissa projekteissa erilaisten ihmisten intressit kohtaavat ja syntyy jotakin uutta ja merkityksellistä.
Johtava asiantuntija, Sitra
Laura Halenius on IHAN® – ihmislähtöisen datatalous projektin yhteiskunnallisesta markkinoinnista ja päättäjäviestinnästä vastaava johtava asiantuntija.

Sitra.fi sai tuomaristolta kiitosta huippuunsa hiottuna ja sisällöllisesti monipuolisena verkkosivustona, jonka konsepti ja käytettävyys on tarkasti toteutettu. Visuaalisuus arvioitiin nerokkaaksi.

Jaetulle toiselle sijalle tulivat Kojamon Lumo-verkkolehden ja painetun Kodikas-lehden yhdistelmä sekä K-ryhmän Pirkka-lehti sekä sen verkkoversio. Yhteensä kilpailuun osallistui 34 eri mediaa.

Tulevaisuusmedia ottaa rohkeasti kantaa ja uskaltaa puhua myös tulevaisuustyön haasteista

Tulevaisuusmedian uusimmat sisällöt sukeltavat ajankohtaisiin aiheisiin. Esimerkiksi perjantaina 24.11. ympäri läntistä maailmaa ihmiset ryntäilevät edullisten tarjousten perässä. Sitra.fi pohtiikin, minkälaista kuluttamista maapallo kestää ja miten Suomi voisi tarjota paremman vaihtoehdon Black Fridaylle. Hyvää huomista -tulevaisuuspodcastin tuoreimmassa jaksossa puolestaan etsitään vastausta kysymykseen ”Mistä innovaatiot tulevat ja mihin ne meitä vievät?”. Vieraana jaksossa on Sitran yliasiamies Mikko Kosonen.

Sivuston uusin kokonaisuus eli historiasisältö ”Tarinoita tulevaisuudesta” puolestaan kertoo tulevaisuusorganisaation työstä eri aikakausilla aikalaiskertomusten kautta. Sekä digitaalisesti että painettuna julkaisuna tehty sisältö avaa, kuinka Sitran tarina on samalla tarina suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kehityksestä. Äänessä ovat historiasisällöissäkin sitralaiset. He kertovat ennakkoluuttomuudesta ja uskalluksesta kokeilla, mitkä ovat edelleenkin perusedellytyksiä tulevaisuustyölle. Samalla piirtyy kuva yhteiskunnallisen työn ja tekemisen haasteista, mutta myös tuloksista.

Kilpailun arvioissa todetaan, että tulevaisuusmedia käsittelee Suomen tulevaisuutta virkistävän erilaisistakin näkökulmista. Juuri tämä onkin sivuston tavoite.

Satsaukset viestintään tuovat tuloksia

Rohkean ja tulevaisuusorientoituneen sivuston taustalla on Sitran pitkäaikainen panostus viestintään ja sen systemaattinen mittaaminen. Sitran johto on antanut vahvan tuen ja tilaa viestinnän ennakkoluulottomalle kehittämiselle. Brändi- ja sisältötyön osaamisesta onkin kehittynyt organisaation vahvuus.

”Tulevaisuustehtävämme ja poikkiyhteiskunnallinen yhteistyö edellyttää, että otamme myös viestinnässä etunojaa tekemisen tapoihin. Jatkuva vuorovaikutus sidosryhmiemme kanssa on työmme onnistumisen edellytys”, sanoo Sitran viestinnän kehitystyöstä vastaava viestintäpäällikkö Sari Tuori.

Sitra.fi:n konseptityössä korostuikin vahvasti käyttäjälähtöisyys, ja sivuston toteutuksessa käytettävyys oli prioriteetti ja on sitä edelleen. Sivustolla hyödynnettyjä käytettävyyttä sekä uusia oivalluksia ja hauskuutta, arvosti myös Oma media -raati.

Sitra.fi-sivuston teknisen toteutuksen takana on Sitran puitekumppani Frantic. Verkkouudistuksen konseptointityön yhdessä Sitran tiimin kanssa teki Exove Design. Sivustouudistuksen projektipäällikkönä toimi Sitra.fi:n päätoimittaja Laura Halenius ja visuaalisuudesta vastaa designer Topias Dean.

Mistä on kyse?