archived
Arvioitu lukuaika 2 min
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Suomalaisista maailman vastuullisimpia kisajärjestäjiä

Kokeilemme yhdessä Lahti2017 MM-hiihtokisojen kanssa vähähiilisiä ja älykkäitä kiertotalouden ratkaisuja yleisötapahtumassa.

Julkaistu

Urheilukisojen vastuullisuudesta kasvaa uusi vientiala. Helmi-maaliskuussa järjestettävissä Lahden MM-kisoissa kokeillaan aiempaa ympäristöystävällisempiä tapoja tuottaa suuri yleisötapahtuma. Sitra on yhteistyössä kisaorganisaation kanssa kirittänyt tapahtuman yhteistyökumppaneita niin energia- ja ruoka-asioiden kuin ympäristöviestinnänkin saralla. Vähähiilisistä ja älykkäistä kiertotalouden ratkaisuista voi kehittyä vientivaltti maailman yleisötapahtumiin.

”Urheilukisoissa vierailee paljon ihmisiä. Se tarkoittaa, että kisojen rakentamiseen, liikenteeseen, energiantuotantoon ja ihmisten käyttämiin palveluihin kisapaikalla tarvitaan paljon materiaaleja. Niistä aiheutuu suuri ympäristöjalanjälki”, toteaa kiertotalouden johtava asiantuntija Nani Pajunen Sitrasta.

Sitra haastoikin helmikuussa 2016 Lahti2017 MM-kisaorganisaation, yhteistyökumppanit, urheilijat ja yleisön tekemään kisoista kaikkein vastuullisimmat MM-hiihtokilpailut.

”Yleisötapahtumat ovat erittäin suuren haasteen edessä: miten löytää ne toimintamallit, jotka eivät perustu luonnonvarojen liikakäyttöön ja fossiilisiin polttoaineisiin”, Pajunen jatkaa. ”Jos suomalaiset haluavat olla alan edelläkävijöitä, meidän täytyy löytää nuo toimintamallit nyt.”

Sitra haluaa yhteistyöllään olla kasvattamassa suomalaisten tapahtumajärjestäjien osaamista vastuullisuus- ja ympäristökysymyksissä ja tukea ratkaisujen kokeilemista käytännössä. ”Uudenlaisen yhteistyön aloitus vastuullisuus- ja ympäristöasioissa on hieno edelläkävijyyden osoitus Lahti2017-kisaorganisaatiolta”, Pajunen sanoo. Osaamisesta voi kasvaa Suomelle uusi vientiala.

”Ympäristöasiat ovat tärkeä osa MM-kisojen vastuullisuusohjelmaa, johon sisältyvät myös sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen vastuu. Vastuullisuussloganimme ’Not for 10 days but for the next 100 years’ mukaisesti tavoitteenamme on luoda pysyviä toimintamalleja tapahtumajärjestämiseen”, kertoo kisojen ympäristöpäällikkö Maarit Virtanen. Kisaorganisaatio haluaa uudella toimintatavalla saada myös kisayleisön osallistumaan muun muassa ympäristövaikutusten pienentämiseen.

Sitra on yksi Lahti2017:n yhteisökumppaneista, joihin lukeutuvat myös muun muassa Palvelualojen ammattiliitto PAM, Seinäjoen Tangomarkkinat, Autoliitto, Plan International Suomi ja Suomen Jääkiekkoliitto.

”Yhteisökumppanuus on täysin uusi, kaupallisten kumppanuuksien rinnalle rakennettu toimintatapa, jonka myötä suomalaiset yhteisöt ja toimijat tulevat mukaan tekemään Lahden MM-kisoista koko kansan juhlakisoja”, kertoo kisojen viestintäpäällikkö Laura Lehtonen.

Sitra ja Lahti2017-kisaorganisaatio julkistavat kokeiltavat ratkaisut helmikuussa ennen MM-kisojen alkua.

Lisätiedot

Nani Pajunen, kiertotalouden johtava asiantuntija, Sitra, nani.pajunen(at)www.sitra.fi, 050 301 0742

Maarit Virtanen, ympäristöpäällikkö, Lahti2017, maarit.virtanen(at)lahti2017.fi, 044 708 1260

Samuli Laita, viestintäasiantuntija, Sitra, samuli.laita(at)www.sitra.fi, 040 536 8650

Laura Lehtonen, viestintäpäällikkö, Lahti2017, laura.lehtonen(at)lahti2017.fi, 040 743 7107

Mistä on kyse?