Siirry suoraan sisältöön

Kuva: Minna Hemmilä

Julkaistu 25.10.2019

Mitä saadaan, kun yhdistetään digi ja Soteuttamo?

Sosiaali- ja terveys- ja hyvinvointialan toimijoilla on nyt viime hetket hypätä Digi-Soteuttamon kyytiin.

Eri puolilla Suomea järjestetään nyt Digi-Soteuttamoja ja Digi-iltoja, samoin kuin Digi-Trainer -valmennuksia. Digiä siis pukkaa juuri nyt monesta suunnasta sosiaali-, terveys- ja hyvinvointialojen toimijoille.

Digisilta-hankkeen projektipäällikkö Mikko Hannula ja Sitran johtava asiantuntija Tuula Tiihonen vastaavat tässä artikkelissa muutamaan usein kysyttyyn kysymykseen näihin digi-teemaisiin tilaisuuksiin liittyen.

Mistä Digi-Soteuttamoissa on kyse?

Mikko: Lokakuun alussa starttasivat ensimmäiset digiratkaisuihin keskittyneet Soteuttamot Kuopiossa ja Lappeenrannassa. Digi-Soteuttamoja järjestetään parisenkymmentä eri paikkakunnilla viimeisen digi-Soteuttamon ”landatessa” Helsinkiin 14.11. Tilaisuudet ovat osa TEMin, ELY-keskusten ja Sitran rahoittamaa DigiSilta-hanketta, joka on räätälöity nimenomaan sosiaali,- terveys- ja hyvinvointialan (SOTEHY) toimijoille.

Tuula: Vaikka digistä ja sen merkityksestä on puhuttu jo vuosia, sotehy-alalla on monia pk-toimijoita, joille ajatus on vieras, teknologiaa jopa karsastetaan, koska eihän se kuuluu ihmiskeskeiseen sote-alaan. ”Eikö ne digijutut ja hyvinvointiteknologia-ratkaisut ole vientiä varten, eihän ne meitä koske”, totesi eräs keskisuuren sote-alan toimija yhdessä Soteuttamossa viime talvena.

Tästä ja monesta vastaavasta kommentista kirposi meille ajatus lähteä edistämään näiden kahden asian, digin ja soten, yhdistämistä arjen tasolla, sillä uskomme että tästä seuraa entistä parempia palveluja ja uusia arjen sote-ratkaisuja.

Mitä Digi-Soteuttamoissa ja -illoissa tapahtuu, entä mikä on Digi-Trainer ja kuinka voin saada sellaisen itselleni?

Mikko: Syksyn mittaan Suomessa pyörii parisenkymmentä Soteuttamoa digi-teemalla. Sote-toimijoille tarjotaan tietoa ja työkaluja, esimerkiksi siitä, miten markkinointia ja liiketoimintaa voidaan kehittää digitaalisilla ratkaisuilla. Lisäksi järjestämme syventäviä Digi-iltoja pienimmille ryhmille niiden toiveiden mukaan.

Mikäli digi-illat kiinnostavat, kannattaa toimia heti, sillä ne täyttyvät nopeasti ja kierros on jo menossa. Lisäksi tarjoamme valikoiduille yrityksille oman DigiTrainerin helpottamaan uusien ratkaisujen käyttöönottoa. Kysyntä omalle digitrainerille on ylittänyt odotukset eri puolilla Suomea, mutta jos sellaisen haluaa, täytyy toimia heti ottamalla minuun yhteyttä.

Tuula: Ja vielä voi muistuttaa, että nämä palvelut ovat siis maksuttomia sotehy-toimijoille. Soteuttamoihin pääsevät mukaan kaikki aiheesta kiinnostuneet toimijat, mutta Digi-iltoihin ja Digi-Trainer-valmennuksiin täytyy hakea, koska ne räätälöidään toimijoiden tarpeisiin. Jokaisen maakunnan Digi-iltoihin voidaan valita kymmenen toimijaa, pidä siis kiirettä! Digi-Trainerin voi saada käyttöönsä vähintään kahdeksi tunniksi, ja jopa kahdeksi päiväksi!

Mitä digitaalisuus ja digiratkaisut SOTEHY –aloilla oikein käytännössä tarkoittaa?

Mikko: Hyvin arkisia ratkaisuja siitä, miten palvelu voidaan toteuttaa nopeammin, monipuolisemmin tai kustannustehokkaammin. Digiratkaisu voi olla ohjelmisto, sovellus, tekninen laite tai näiden ratkaisuiden yhdistelmä.

Niiden avulla voidaan tavoittaa asiakas paremmin (esimerkiksi asiakas kokee tulleensa huomioiduksi automaattisten järjestelmien avulla), palvella asiakasta monipuolisemmin (esimerkiksi etäpalvelun ja mediasisältöjen tarjoamisen avulla), edesauttaa asiakkaan itseohjautuvaa toimintamallia (esimerkiksi digiratkaisut  kuntoutuksessa pelillisen aktivoinnin ja omakohtaisen seurannan välineenä) ja helpottaa työntekijöitä aikaa vievien tai raskaiden työtehtävien toteuttamisessa (esimerkiksi asiakashallinnan kirjaukset, asiakkaiden nostoissa ja siirroissa tukevat digiavusteiset välineet).

Tuula: Yksi havainto onkin DIGI-Soteuttamoihin osallistuneiden helpottunut hämmästys siitä, mitä kaikkea he voisivat jo toiminnan kehittämisessä hyödyntää säädösympäristön tuottamista haasteista huolimatta. Ja juuri näitä arjen ratkaisuja haluamme DigiSillan myötä pk-toimijoille tarjota.

Sitra käynnisti Soteuttamo-verkottamiskonseptin vuonna 2017. Jatkuvatko myös ihan tavalliset Soteuttamot vai onko kaikki jatkossa pelkkää digiä nyt kun Soteuttamoiden vetovastuu on siirtynyt ELY-keskuksille?

Tuula: Kyllä jatkuvat, mutta digipainotteisesti mennään tämä syksy. ELY-keskusten johdolla on tarkoitus järjestää seuraavan kahden vuoden aikana eri aiheisiin liittyviä Soteuttamoja ja kohdennettuja sote-pk-kiihdyttämöjä, mutta aiheet tarkentuvat alkuvuodesta 2020. On ollut huikeaa huomata, kuinka Soteuttamoista on tullut alan toimijoiden kohtaamispaikkoja. Ja kaiken tämän tavoitteena on tietty saada Suomeen parempia palveluja ja saada pk-toimijat kukoistamaan ja kasvamaan Suomessa!

Tämän linkin kautta pääset ELY-keskuksen Soteuttamo-sivulle.

Faktalaatikko

Soteuttamo numeroina

Kesäkuun 2019 loppuun mennessä Soteuttamoita on jo järjestetty 99 kappaletta ympäri Suomen ja tilaisuuksiin on osallistunut yli 5 000 palvelujen kehittämisestä kiinnostunutta henkilöä, aina startupeista kuntayhtymiin ja palvelumuotoilijoista virkamiehiin.

Soteuttamo 2.0-kiertueen palautekyselyjen mukaan 98 prosenttia osallistujista toivoi lisää samanlaisia tilaisuuksia ja 67 % kertoi saaneensa uusia ideoita toimintaansa.

Mistä on kyse?