blogit
Arvioitu lukuaika 3 min

Kestäviä tuotteita ja palveluja luodaan yhteistyöllä

Kysyntä kestäville ja vastuullisille tuotteille on nousussa. Yhteistyöllä, kärsivällisyydellä ja kohderyhmän tuntemisella on tässä tärkeä rooli, kirjoittavat Saara Rimon ja Tiina Zillacus.

Kirjoittajat

Saara Rimon

Johtava asiantuntija, Luonto ja arki sekä PSLifestyle

Tiina Zillacus

Yrittäjä, HPJ Somebuddy ja Spark Sustainability

Julkaistu

Sitra järjesti kesän aikana viisi kestävän talouden yrityksille suunnattua tapaamista. Kestävien ratkaisujen pikakaista -tilaisuudet herättivät miettimään luovuutta ja tarinoiden sekä tekemisen voimaa, varsinkin siinä hetkessä, kun on aika lähteä viemään markkinoille uusia kestäviä tuotteita ja palveluita. Tilaisuuksissa jaettiin yritysten tarinoita ja kuulimme sekä onnistumisia että oppimisen paikkoja.

Anna ihmisille aikaa ja tartu oikeisiin hetkiin

Kun suunnitellaan uusia, kestäviä ratkaisuja, on annettava riittävästi aikaa kuluttajien käyttäytymisen muutokselle. Sellaista budjettia vain harvalla yrityksellä on, jolla perinteisen markkinointiajattelun ja pelkän maksullisen mainonnan voimin päästäisiin yksin kovin pitkälle käyttäjä- ja asiakashankinnassa. On otettava uudet, nokkelat verkostoitumisen, kumppanien haalimisen ja viestinnän ja markkinoinnin keinot käyttöön. Suomessa löytyy jo paljon hyviä esimerkkejä kahden yrityksen onnistuneista yhteistyöratkaisuista, mainittakoon keskusteluissakin esiin tulleet Triplan sähköiset yhteiskäyttöautot ja 2nd hand -vaateketjun myyntipiste perinteikkäässä tavaratalossa.

Luovuus vaatii kaverikseen paitsi rohkeutta ajatella ja toimia eri tavoin, myös kykyä luottaa muiden ammattitaitoon ja yhdessä tekemiseen. Aina kaikkea ei tarvitse tehdä itse. Maailmalla yritykset ovat jo taitavampia yhdistämään voimiaan, ja brändi- sekä yritysyhteistyö on osa monen erityisesti kestäviä tuotteita ja palveluita tuottavien tahojen jokapäiväisiä markkinointitoimia. Kumppanien merkitys kasvaa, olivatpa ne sitten toisia yrityksiä tai vaikkapa asiaan vihkiytyneitä some-vaikuttajia. Arvojen toki täytyy kohdata, jotta yhteistyö onnistuu. Yritysten yhteistyöstä ja verkoista voi syntyä jopa kokonaan uusia palveluita, vaikkapa lojaliteettiohjelmia tai luottokortteja, joissa asiakas pystyy näkemään omaan elämäänsä liittyvät hiilijalanjälkilaskelmat.

Luovuus vaatii kaverikseen paitsi rohkeutta ajatella ja toimia eri tavoin, myös kykyä luottaa muiden ammattitaitoon ja yhdessä tekemiseen.

Kohderyhmien lisäksi on myös hyvä pohtia mitkä ovat ne hetket ihmisten elämässä, jolloin uusia kestäviä ratkaisuja otetaan käyttöön. Tarvitseeko painepesuria, ompelukonetta tai polkupyörän lastenistuinta omistaa vai voiko ne lainata tarvittaessa? Mihin keskustaan muuttaessa tarvitsen autoa vai voinko käyttää uusia liikkumisen palveluita? Milloin huomasin, että kasvisproteiinit toimivat hyvin arkena ruoanlaitossa?

Suuret elämänmuutokset, lapsen syntymä tai muutto tai työpaikan vaihdos, ovat niitä hetkiä, jolloin isommallekin käyttäytymisen muutokselle on mahdollisuus. Uuden ja vanhan välissä on ehkä sopiva tila kuunnella. Miten tunnistaa ne asiakkaat ja käyttäjät, jotka ovat juuri tässä sopivassa kohdassa suhteessa tuottamiimme palveluihin? Tai miten ylipäänsä saamme aikaan sellaisia yhteyksiä ja yhteisöllisiä suhteita ihmisiin ja käyttäjiin, joissa kuuntelulle on tilaa?

Tuotteiden kehittämistä ja markkinointia varten kannattaa ottaa käyttöön Kestävän elämäntavan motivaatioprofiilit. Profiilit auttavat tunnistamaan erilaisten ihmisten motivaatiotekijöitä arjen valintoja tehdessä ja kokoamamme julkaisu antaa työkaluja ja vinkkejä erilaisten yleisöjen tavoittamiseen.

Kestävä elämä on hyvää elämää

Positiiviset, konkreettiset ja visuaaliset tulevaisuudenkuvat, joihin mielikuvat uusista kestävistä tuotteista ja palveluista liittyvät, ovat tärkeitä. Uhkakuvia maalaamalla harvoin saa aikaan toivottua tulosta. Säännöllisillä näköhavainnoilla on merkitystä jokaisen omille valinnoille, myös alitajuisesti.

Koskaan meillä kestävien ratkaisujen tekijöillä ei ole ollut yhtä paljoa pelissä kuin nyt.Haluamme saada aikaan sekä kuluttajien että yritysten hiilijalanjälkeä vähentäviä muutoksia nopeasti. Käyttäjäkuntaa, kumppanuuksia ja ratkaisuja kannattaa rakentaa luovasti ja yhtä aikaa.

Mistä on kyse?