uutiset
Arvioitu lukuaika 2 min

Tulevaisuus tarvitsee tekijänsä – Keitä ovat suomalaiset muutoksentekijät?

Maailman laajimman yhteiskunnallisten yrittäjien ja muutoksentekijöiden verkoston Ashokan muutoksentekijöiden kartoitus (Changemaker mapping) alkaa Suomessa.

Kirjoittaja

Julkaistu

Tulevaisuus ei tapahdu, se tehdään. Jotta muutoksia syntyy, jonkun on nähtävä ongelma, kehitettävä ratkaisu ja saatava muut mukaan. Mutta keitä nämä ”jotkut” ovat? Finnish Changemaker map -kartoitus nostaa suomalaiset muutoksentekijät yhteiselle kartalle, etsii yhteyksiä ja kartoittaa trendejä. Digitaalisen kartan lisäksi luvassa on suosituksia muutoksentekijöiden työn vaikuttavuuden vahvistamiseksi.

”Puhumme paljon yhteiskunnallisesta muutoksesta ja sen tarpeesta, mutta vähemmän sen tekijöistä. Ashokan kartoitus on tärkeä avaus keskusteluun muutoksentekijyydestä. Kun ymmärrämme kenttää entistä paremmin, pystymme myös paremmin toimimaan sen hyväksi. Tästä syystä meille on tärkeää olla mukana rahoittamassa kartoitusta”, sanoo Sitra Labin Kalle Nieminen.

Kartoitus alkaa nyt, ja sen toteuttaa Ashoka Nordic. Ashoka on 1980 perustettu maailman laajin yhteiskunnallisten yrittäjien ja muutoksentekijöiden verkosto.

Kartoituksessa etsitään muutoksentekijöitä kolmessa kategoriassa:

  1. Yhteiskunnallinen yrittäjä tai muutoksentekijä. Yhteiskunnallinen yrittäjä tai muutoksentekijä on henkilö, joka on laittanut pystyyn yrityksen tai organisaation, jonka tehtävänä on ratkoa yhteiskunnallista ongelmaa innovatiivisella ja yrittäjähenkisellä tavalla. Yhteiskunnallinen yrittäjä tai muutoksentekijä innostaa ja kytkee muitakin muutokseen.
  2. Nuori muutoksentekijä. 16–25-vuotias nuori muutoksentekijä on nuoresta iästään huolimatta tunnistanut yhteiskunnallisen haasteen ja tarttunut toimeen. Nuori muutoksentekijä sitouttaa innostuksellaan muutakin yhteisöään mukaan muutokseen.
  3. Muutoksentekijä-aloite tai -verkosto. Aloite tai verkosto voi olla esimerkiksi kahden tai useamman organisaation yhteistoiminnallinen hanke, jonka ykköstavoitteena on yhteiskunnallinen ja sosiaalinen vaikuttavuus.

Vinkkaa muutoksentekijästä

Kartoitus on kaksiosainen: osa tiedoista kerätään kyselyllä jota syvennetään noin 50 henkilön kanssa vielä laajemmalla haastattelulla.

Kartoitus perustuu ns. lumipallometodiin, jossa kyselyyn ja haastatteluun osallistuneet suosittelevat seuraavaa osallistujaa. Kartoitukseen osallistujille on kriteerit, joiden perusteella Ashoka Nordicin tiimi valitsee mukaan kutsuttavat.

Nyt on mahdollisuus vaikuttaa – laitetaan lumipallo pyörimään!

Tunnetko siis suomalaisen muutoksentekijän? Vinkkaa siitä joko Twitterissä hashtagilla  #ChangemakerMap #FinnishChangemakers tai lähettämällä sähköpostia (suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi) osoitteeseen nordic@ashoka.org.

Mistä on kyse?