artikkelit
Arvioitu lukuaika 3 min

Näin käytät uudistettua Elämäntapatestiä opetuksessa

Mistä meidän suomalaisten hiilijalanjälki koostuu? Ja miten sitä voisi pienentää kestävälle tasolle? Katso käytännön vinkit opettajille.

Kirjoittajat

Alexander Kohl

Asiantuntija, Kansainvälinen toiminta

Antti Lehtinen

Asiantuntija (pitkällä vapaalla), Viestintä ja yhteiskuntasuhteet

Julkaistu

Sitran huippusuositusta Elämäntapatestistä on julkaistu uudistettu versio. Testi auttaa tunnistamaan, miten elämäntapamme vaikuttavat ilmastoon ja miten hiilijalanjälkeä voi pienentää arjen teoilla.

Sitran Elämäntapatestiä on tehty Suomessa lähes 1,5 miljoonaa kertaa ja sitä on käytetty laajasti myös opetuksessa.

Näin uusi testi toimii:

  1. Testaa pikatestillä, ovatko elämäntapasi ympäristön puolella vai sitä vastaan
  2. Ota haltuun sinulle sopivat vinkit, joilla voit säästää ympäristöä ja parantaa elämänlaatuasi
  3. Tee suunnitelma ja ryhdy toimeen

Tämä artikkeli sisältää ehdotuksia ja ideoita testin hyödyntämiseen opetuksessa. Suosittelemme testin tekemistä vähintään kerran ennen sen käyttämistä opetuksessa.

Testi sopii hyvin esimerkiksi yläaste- ja lukioikäisten oppitunneille, aikuiskoulutukseen tai työpaikoilla tapahtuvaan oppimiseen.

Artikkelin lopusta löydät esitysmateriaaleja, joita voi käyttää suoraan sellaisenaan tai muokata omalle oppitunnille parhaiten sopivaksi.

HUOM! Testissä pyydetään käyttäjää kirjautumaan sisään, mutta sitä voi yhtä hyvin käyttää ilman sisäänkirjautumista etenkin alle 16-vuotiaiden oppilaiden kanssa. Sisäänkirjautuminen vaatii sähköpostiosoitteen.

Ohjelmaehdotus 1–2 oppitunnille

1. Oppitunnin läpikäynti (2 min)

2. Työkaluun tutustuminen (testi, vinkit ja suunnitelma) (15–20 min)

  • Mene osoitteeseen elamantapatesti.sitra.fi
  • Valitse maaksi Finland ja kieleksi suomi
  • Tee testi (oppilaat voivat vastata vapaaehtoisiin kysymyksiin, jos haluavat)
  • Tutustu ”Hiilijalanjälkesi”-sivun jälkeen tulevaan ”Vinkit”-sivuun
  • Opasta oppilaita valitsemaan 1–3 vinkkiä jokaisesta kategoriasta
  • Ohjaa oppilaita siirtymään seuraavalle sivulle ILMAN sisäänkirjautumista
  • Tutustu valitsemistasi vinkeistä koostuvaan suunnitelma-sivuun.

3. Ryhmiin jakautuminen (2min)

4. Ryhmäkeskustelu (10-15min)

  • Keskustelkaa ryhmissä esim. seuraavista asioista: Mitä ajatuksia tai tunteita testin eri vaiheet herättivät? Yllättikö joku? Opitko jotain uutta? Miltä oman hiilijalanjäljen pienentäminen tuntuu – helpolta, vaikealta, kiinnostavalta, tai jotain muuta?
  • Kirjoittakaa tärkeimpiä havaintoja muistiin vihkoon tai post it-lapuille

5. Ryhmäkeskusteluiden purku koko luokan kesken (10–15 min)

  • Keskustellaan tärkeimmistä havainnoista yhdessä luokan kesken ryhmä kerrallaan

6. Yhteistä keskustelua tuloksista (10–15 min)

  • Kenellä oli luokan pienin hiilijalanjälki?
  • Kenen suunnitelmasta löytyy kaikista suurimmat päästövähennykset?
  • Mikä oli luokan keskivertohiilijalanjälki?
  • Miten se vertautuu koko Suomen keskiarvoon? (n. 10 000 kg CO2/e)
  • Mistä kategorioista (asuminen, liikkuminen, ruoka, tavarat & palvelut) tuli kaikista suurimmat päästöt?

Kotitehtävän esittely (2–3 min)

  • Oppilaat ottavat kuvakaappaukset suunnitelmistaan tai kirjoittavat ne ylös vihkoon tai lapulle
  • Oppilaat kokeilevat joitakin suunnitelmista löytyviä kestävän arjen tekoja kotona yhdessä perheen kanssa seuraavan viikon ajan
  • Seuraavalla viikolla keskustellaan luokassa siitä, miltä kestävien arjen tekojen tekeminen on tuntunut

Oppitunnilla voit halutessasi hyödyntää myös tätä materiaalia: Elämäntapatesti opetuksessa (pdf)

Tutustu myös koosteeseemme ja infografiikoihin keskivertosuomalaisen hiilijalanjäljestä.

Mistä on kyse?