Kommentti
Arvioitu lukuaika 4 min

Kaipaatko muutosta someesi? Nämä 4 asiaa muuttuvat

Nyt saat itse vaikuttaa siihen, mitä sisältöjä kännykän ruudulle lävähtää. EU:n digipalvelusäädös tuo meille vihdoin keinot hallita omaa someamme.

Kirjoittajat

Rosa-Maria Mäkelä

Asiantuntija, Digitaalinen valta ja demokratia

Tarmo Toikkanen

Johtava asiantuntija, Data ja kilpailukyky

Julkaistu

Euroopan unionin digipalvelusäädös eli DSA astuu voimaan lauantaina 17.2.2024. Säädös pyrkii tekemään verkkoympäristöistä turvallisempia. Tavoitteena on varmistaa, että digipalvelut kantavat vastuuta välittämistään, tallentamistaan tai levittämistään sisällöistä.

Uuden lainsäädännön myötä demokraattiset arvot, kuten yksilöiden oikeudet, toteutuvat informaatioympäristössä paremmin.

Somejätit eivät ota huomioon sitä, kuinka hyväksi kanavien sisältö meille on. Algoritmit voivat esimerkiksi ohjata ihmisen yhä syvemmälle salaliittoteorioiden tai mielenterveysongelmia pahentavan sisällön pariin. Väärän tiedon leviäminen on arvioitu jopa aikamme suurimmaksi yhteiskunnalliseksi uhkaksi (World Economic Forum, 2024), ja maalittaminen sekä verkkohäirinnän pelko on kaventanut sananvapautta Suomessakin.

Jatkossa alustojen täytyy taata käyttäjien turvallisuus ja torjua yhteiskunnallisia riskejä, kuten väärän tiedon levittämistä ja informaatiovaikuttamista. Asetuksella myös suojataan yksilöiden, erityisesti lasten, oikeuksia alustoilla. Jatkossa sisällöntuottajilla on sisältöihinsä oikeudet, eivätkä alustat voi siis moderoida käyttäjätilejä mielivaltaisesti.

Mitä nämä muutokset tarkoittavat jokaiselle meistä? Tässä 4 asiaa, jotka ovat jatkossa toisin.

1. Määräät itse algoritmistasi suurissa palveluissa

Jatkossa voit säätää itse algoritmiasi erittäin suurissa somepalveluissa*. Se tekee alustasta vähemmän koukuttavan, ja antaa mahdollisuuden nähdä seuraamiesi tilien postaukset aikajärjestyksessä.

Erittäin suurten palveluiden kohdalla sinulla on siis oikeus sammuttaa algoritmi kokonaan. Somealustan on kunnioitettava muutoksiasi, eikä se voi vaivihkaa ottaa taas maksimaalisen koukuttavaa asetusta käyttöön.

*) Erittäin suuria somepalveluita ovat mm. TikTok, Instagram, Youtube, Facebook, LinkedIn, Snapchat, Twitter/X.

2. Saat oikeudet sisältöihisi ja tileihisi

Muutos antaa eurooppalaisille sisällöntuottajille perusoikeudet. Jatkossa verkkoalustat eivät voi mielivaltaisesti poistella sisältöä tai jäädyttää tilejä. Sisältöä voi poistaa vain, jos se on lain tai käyttöehtojen vastaista. Jos näin tehdään, alustan on ilmoitettava sisällöntuottajalle asiasta ja annettava selvät perustelut.

Sisällöntuottajalla vuorostaan on oikeus maksuttomasti ja helposti valittaa asiasta, ja valitus on käsiteltävä mahdollisimman nopeasti. Näitä valituksia ei voida käsitellä automaattisesti, vaan ne on tehtävä pätevän henkilön valvonnassa. Mikäli valitus ei ratkea näin, voidaan hakea apua puolueettomasta riidanratkaisuelimestä, ja viime kädessä käräjäoikeudesta.

Miten EU varmistaa, että digijätit tottelevat?

Algoritmeihin ei ole tähän mennessä päästy käsiksi. Digipalvelusäädöksessä on varauduttu siihen, että alustat eivät suosiolla myönny uusiin sääntöihin. Lakia rikkovaa yritystä uhkaavat sekä mojovat sakot, myös mahdollinen toimintakielto EU-alueella.

3. Väärinkäytöksiin puututaan

Jatkossa voit olla varma, että raportoidessasi epäilemästäsi laittomasta sisällöstä, kuten huijauksesta, verkkopalvelun täytyy vastata pyyntöön nopeasti. Lisäksi voit tehdä ilmoituksen anonyymisti. Jos verkkopalvelu ei vastaa raporttiisi, voit ilmoittaa asiasta Traficomiin.

4. Mainonnan kohdentamista rajoitetaan

Tehokkaaseen, käyttäjän profilointiin perustuvaan mainontaan ja arkaluonteisten henkilötietojen hyödyntämiseen tulee rajoituksia. Lapsille suunnattu mainonta ja arkaluonteisten henkilötietojen käyttö kielletään täysin.

Alaikäisten profiilia ei siis enää saa käyttää mainonnan kohdentamiseen. Tämä on iso muutos nuorten suosimille somealustoille.

Vaikka käyttäjästä olisi profiloinnissa tunnistettu vaikkapa terveystietoja, uskonnollisia tai poliittisia suuntauksia, niin mitään arkaluonteista tietoa ei enää saa käyttää mainonnan kohdentamiseen. Tämä vaikuttaa erityisesti vaalimainontaan.

Kirjoituksessa esitetyn listauksen kohtia 2. ja 3. on tarkennettu asiasisältöjen osalta 16.2.2024.

Mistä on kyse?