Kuva: Miikka Pirinen

Julkaistu 30.01.2020

Oppimista elämää varten

Lapsena minulle sanottiin, että koulu ei ole koulua varten, vaan elämää varten.
Kirjoittaja
Kirjoittajan profiilisivu: Milma Arola
Johtava asiantuntija, Osaamisen aika, Sitra
Milma Arola on työelämän uudistumisen, organisaatioiden kehittämisen ja yhdessä oppimisen asiantuntija. Milma työskentelee Osaamisen aika -avainalueella, jossa rakennetaan elinikäisen oppimisen Suomea.

Koulussa nokkahuilua tapaillessa ja kemian alkuainetaulukkoa päntätessä mietin, millainenkohan se tuleva elämä mahtaa olla. Nokkahuilua tai alkuainetaulukkoa en muista vielä sellaisenaan tarvinneeni, mutta nyt aikuisena uuden oppiminen kuitenkin tuntuu elämän suolalta. Se pitää kiinni ajassa ja kuljettaa kohti uutta.

Näin tuntuu kokevan myös moni suomalainen. Selvitimme laajassa kyselyssämme suomalaisten kokemuksia elinikäisestä oppimisesta ja saimme iloksemme huomata, että uuden oppiminen on suomalaisille ilon ja hyvinvoinnin lähde. Opimme läpi elämän arjessa, työelämässä, ihmissuhteissa ja koulutuksessa.

Miksi suomalaisten kokemukset arkisestakin oppimisesta ovat kiinnostavia? Sitra toimii sillanrakentajana ja kokonaiskatsojana elinikäisen oppimisen edistämiseksi. Olemme luoneet yhdessä 30 yhteiskunnallisen toimijan kanssa elinikäisen oppimisen tahtotilan Suomelle sekä selvittäneet elinikäistä oppimista sekä rahoituksen että lainsäädännön näkökulmasta. Pelkkä yhteiskuntatason tarkastelu ei kuitenkaan riitä. Tarvitaan myös tietoa ihmisten kokemuksesta.

“Uuden oppiminen tuntuu elämän suolalta. Se pitää kiinni ajassa ja kuljettaa kohti uutta.”

Hyvää tietoa elinikäisestä oppimisesta eri näkökulmista, kuten aikuiskoulutuksesta, työelämässä oppimisesta sekä lasten ja nuorten oppimisesta, on jo entuudestaan paljon. Tuore kyselymme katsoo elinikäistä oppimista lähes elämäkaaren mittaisesti: se kattaa koko aikuisväestön 18-vuotiaasta aina 85-vuotiaaseen saakka. Muodollisen koulutuksen ja työelämässä oppimisen lisäksi halusimme kuulla ihmisten arjen kokemuksista.

Elinikäinen oppiminen on kilpailukyvyn, hyvinvoinnin ja osallisuuden sekä sivistyksen lähde. Suomalaiset antavat arvoa erityisesti sivistykselle sekä hyvinvoinnille, ja elinikäistä oppimista pidetään jopa perusoikeutena. Kun kysyimme suomalaisilta, miksi he itse kehittävät osaamistaan, vastauksissa korostui muuttuvassa maailmassa pärjääminen, ihmisenä kasvu ja hyvinvointi. Niinpä, uutta ei opetella koulua tai työelämää, vaan elämää varten.

Toiveenamme on, että kyselymme tuo tuoretta näkökulmaa ihmisten arjen kokemuksista sekä syötettä elinikäistä oppimista koskeviin keskusteluihin.

Mistä on kyse?