archived
Tämä sivu on arkistoitu ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa

Sitran toimintakertomus 2016: Kasvun lähteitä ja uudistuvan yhteiskunnan kirittämistä

Tulevaisuustalo Sitran tavoite on nostaa Suomi kestävän hyvinvoinnin edelläkävijäksi. Työ tavoitteen saavuttamiseksi eteni harppauksin vuonna 2016. Kipeästi kaivattuja uuden kasvun lähteitä haettiin kiertotaloudesta, älykkäistä ja puhtaista ratkaisuista sekä hyvinvointidatan hyötykäytöstä.

Myös Sitran rooli uudistuvan yhteiskunnan kirittäjänä vahvistui muun muassa sote-uudistuksen, perustulokokeilun, työelämäkysymysten sekä vaikuttavuusinvestoimisen ekosysteemin parissa.

“Kesäkuussa perustettu Pääkaupunkiseudun Smart & Clean -säätiö on hyvä esimerkki Sitran peräänantamattomasta yrityksestä yhdistää ekologinen kestävyys ja uudet kasvun lähteet. Säätiön tavoitteena on rakentaa suomalaisille yrityksille kansainvälisen tason puhtaiden ja älykkäiden ratkaisujen referenssialue”, Sitran yliasiamies Mikko Kosonen sanoo.

Konkreettinen ratkaisujen tekeminen eteni, kun Sitra lahjoitti säätiölle 50 000 euron peruspääoman ja lupasi lisäksi rahoituksena kolmanneksen säätiön toiminnasta, maksimissaan 2,5 miljoonaa euroa. Työhön lähti mukaan alueen kaupunkien ja valtion lisäksi yliopistoja sekä mittava määrä yrityksiä.

“Suomeen tarvitaan nyt kuumeisesti uusia kasvun lähteitä, joten smart & clean -työ on juuri sitä mitä kaipaamme. Toinen potentiaalinen kasvualue löytyy hyvinvointidatan hyötykäytöstä, jolle luomme edellytyksiä hyvinvoinnin palveluoperaattori Isaacuksen kautta”, Kosonen jatkaa.

Mikään kasvu ei kuitenkaan riitä, ellei julkisia varoja käytetä viisaasti. Vastavoimaksi julkiselle velkaantumiselle Sitra on kehittänyt Suomeen vaikuttavuusinvestoimisen toimintamallia. Tulosperusteinen rahoitussopimus (Social Impact Bond eli SIB) on yksi vaikuttavuusinvestoimisen toteutusmuoto. “SIB-mallin avulla valtio ja kunnat voivat kehittää hankintakäytäntöjään suoritteiden ostamisesta kohti tulosten ja vaikuttavuuden ostamista. Tämä tarkoittaa samalla miljardien eurojen verotulojen tuloksellisempaa käyttöä”, Mikko Kosonen kertoo. Työkalua kokeillaan Suomessa jo kahdessa hankkeessa.

Lähestyvien viisikymppistensä kynnyksellä Sitra nostaa vauhtiaan kestävään hyvinvointiin tähtäävän strategiansa toteutuksessa. Visio on kunnianhimoinen, mutta työtä tehdään siiloja ylittäen ja laajoja kansalais- ja asiantuntijajoukkoja mukaan ottaen. Pitkäjänteinen työ tuo nyt tulosta.

Eduskunnan alaisen Sitran toiminta rahoitetaan peruspääoman tuotoilla. Peruspääoman markkina-arvo oli vuoden 2016 lopussa 807 miljoonaa euroa ja sijoitusomaisuus tuotti 7,1 prosenttia. Tänään julkaistu Sitran toimintakertomus ja tilinpäätös avaavat Sitran toimintaa, tuloksia ja taloutta tarkemmin. Tutustu kertomukseen tästä.