Tervetuloa vuoden 2023 kolmanteen Demokratia-teemaryhmän tilaisuuteen!
Tässä demokratia-teemaryhmän tapaamisessa palautetta tarkastellaan arvokkaana raaka-aineena, jolla on suuri jalostamisen potentiaali. Palaute on määrällisesti yksi suurimpia osallistumisen kanaviamme. Sen täysimittainen hyödyntäminen asettaa kuitenkin uusia laatuvaatimuksia palautejärjestelmille, alkaen saatavan datan analytiikasta. Entä osaavatko hallinnon prosessit ottaa kiinni tästä kultasuonesta? Olisiko tekoälystä tai koneoppimisesta apua?
Samalla palautteen antamisen – ja saamisen – tilanne on kohtaamispiste, kallisarvoinen hetki, jossa konkretisoituu kansalaisen ja viranomaisen suhde.
Tilaisuuteen on kutsuttu hyvinvointialueiden osallisuushenkilöiden lisäksi THL:n palauteverkosto.
Tilaisuudessa kuullaan kolme alustusta aiheeseen ja työstetään käytännön askeleita oman organisaation palautteen käytön kehittämiseksi.
Alustava ohjelma
9.00 |
Tervetuloa
|
---|---|
9.05 |
Mitä väliä asukaspalautteella osallistumisen ekosysteemissä?
Pauli Saloranta, asiantuntija, Sitra
|
9.30 |
Sote-palveluista palautetta: kohti laajempaa tiedon yhtenäisyyttä ja hyödyntämistä
Salla Sainio, kehittämispäällikkö ja Kaisa Lenkkeri, projektisuunnittelija, THL
|
9.55 |
Malleja maailmalta. Minkälaisiin laajempiin osallistumisen kokonaisuuksiin esimerkkiorganisaatioiden palautejärjestelmät liittyvät?
Lea Konttinen, johtava asiantuntija, Sitra
|
10.20 |
Tauko
|
10.25 |
Työpajaosuus pienryhmissä
– Uudet kumppanuudet palautteen käytön kehittämisessä omassa organisaatiossa
– Palautteen palaute eli mistä tieto, vaikuttiko palaute johonkin ja miten – Negatiivisesta palautteesta myönteisiä kehittämisaiheita |
10.45 |
Nostot ryhmistä
|
10.55 |
Seuraavat askeleet
|
11.00 |
Tilaisuus päättyy
|